Utlevering av Tesla

Tesla har i en lengre periode hatt en voldsdom økning i produksjonen av biler, i det siste spesielt Model 3.
Det produseres over 5000 Model 3 i uken, og i tillegg kommer produksjonslinjene med Model S og Model X. Dermed er det mange biler som skal fraktes, klargjøres og leveres ut, og det er fort gjort at det hoper seg opp med biler underveis ut til kundene – noe enkelte feilaktig har tatt som tegn på at Tesla ikke får solgt bilene sine(!).

Følger man med på Twitter, ser man at det har vært en del ekstra de siste dagene – og at delivery enkelte steder drukner. Elon Musk svarte derfor nylig ja takk på en tweet der en eier tilbød seg å stille opp og hjelpe til:

Dette beviser den helt spesielle Tesla-ånden!
Etter at Elon sendte ut sin tweet, har eiere strømmet til for å gi nye eiere en ekstra god hjelp og innføring i alt hva disse nye bilene kan tilby.

Tesla Owners Club aktivitet

De ulike Tesla-klubbene rundt om har gjennom en periode tilbudt seg å bidra, og de er flere steder nå i full gang.

Spesielt i Ontario, Canada er det mange biler på vei ut. Antall biler er nok delvis trigget av et elbil-insentiv (en rabatt) som nå fjernes, men også fordi Canada er det første markedet utenfor USA der eierne har fått mulighet til å bestille og hente ut sine Model 3 allerede.

Tesla har for anledningen leiet International Centre, som er en stor messehall, til utleveringene. Der finnes det store områder innendørs tilgjengelig, hvor bilene kan klargjøres og lades. Messehaller pleier jo å ha god tilgang på både strøm og plass.

Mange Model 3 som venter på utlevering i Ontario

I leveranse-hallen, Ontario

Klubbene i Ontario, British Columbia Vancouver, Nord-California/Reno og i Denver er på god vei, eller er alt er i gang, med å bidra. Flere klubber har meldt fra til Tesla at de kan stille også.

Og Elon setter stor pris på hjelpen !

Aktiviteten Tesla gjør i Ontario ser ut til å være nokså likt det man gjorde på Norges varemesse på Lillestrøm denne påsken.

På Lillestrøm rullet det kontinuerlig inn transporter med biler, selv på lørdagene i påskeuken.

Disse ble så losset, og Tesla-ansatte, i samarbeid med profesjonelle bilpleiere (innleiet for anledningen), kjørte deretter inn bil etter bil for klargjøring og lading før utlevering.

De som skulle hente bil ble mottatt og registrert før de fikk sitte ned og slappe av i et sofaområde, utstyrt med Nespresso-kaffe samt annen drikke og mat.

Venting på bil på Lillestrøm, påsken 2018

Utleveringene ble kjørt med to timers mellomrom, og typisk 10 – 40 biler av gangen. Vi fra TOCN-styret som bisto her, fikk bevege oss rundt i mottaksområdet og snakke med folk. Her hadde vi god hjelp av miniguidene vi har laget med nyttige tips  – og som mange ble glade for å motta.

Vigdis Margrethe og Carina fra styret

Når alle hadde kommet, bar det inn på en presentasjon, der Tesla i plenum viste en del nyttige funksjoner og instillinger. Deretter var det på tide å gå inn til alle bilene som sto klare, sammen med de mange ansatte fra Tesla.

Stilig lys og lydshow, men ble nesten litt for mye røyk der til å begynne med !

 

Trenger Tesla i Norge hjelp denne gangen?

Nei, ikke enn så lenge – men vi er i løpende dialog med dem.

Ifølge tallene fra Statens Vegvesen er det nå registrert nesten like mange biler denne måneden som i mars, uten at vi har merket stort til det, annet enn at det kontinuerlig er nye ansikter som dukker opp i sosiale medier som teslaeiere, og at det er enda flere Teslaer på veiene.

Miniguiden

For både nye og erfarne eiere kan det være en del nyttig å plukke opp i TOCN sin selvproduserte miniguide. Er du interessert i å få med deg en slik, spør neste gang du er innom et service senter. Mange av dem har disse tilgjengelig.


Foto credit: TOCN-styret, John Dixon
Tekst: Vigdis Asbjørnsen

Se også:

Hentet seg ny bil før påsketuren

Share: