Store smil og mye kjøretid, Track Day på Vålerbanen

TOCN fikk nylig invitasjon fra KNA Hedmark, der vi fikk sjansen til å be med oss 10 deltakere på banekjøring på Vålerbanen, som en del av KNA’s Track Day-arrangement.

Det var ikke mange minuttene det gikk fra invitasjonen ble sendt ut per e-post til våre medlemmer, før den første påmeldingen tikket inn. Og det tok ikke mange timene å fylle opp de resterende ni plassene heller.
Ladet med strøm fra Elverum supercharger, kjørte en vel forberedt gjeng inn på Vålerbanen i 13-tiden, en fredag i oktober. Alle som skal kjøre på en Track Day på Vålerbanen, må ha hjelm og heldekkende klær, og her var alt på plass.

På dette første banearrangementet av denne typen, som vi i Tesla Owners Club Norway har vært med på, stilte tre eiere med Model S og syv med Model 3.

Vi fikk våre egne heat, og det turnerte mellom tre forskjellige puljer å kjøre 20 minutter hver. Vårt heat var det siste av de tre pr. klokketime, og vi hadde før start kunnet følge med på alt fra mer eller mindre selvbygde banebiler, via veteranbiler, til en splitter ny McLaren som forserte banen. Rett før vår start var det sågar en bil som endte opp med å ta seg en real snurr ut av banen, og som dermed måtte berges ut. Men så ble det til slutt vår tur.

Det var nok noen som var litt spente på selve banekjøringen, men den største spenningen var ganske sikkert forbundet med hvordan det ville bli å kjøre i høy hastighet på banen med en Tesla, og hvordan bilen ville oppføre seg etter hvert.

Bilene ble sluppet ut gradvis i starten for å fordeles utover banen, men det var i grunnen god plass å ta av, med kun 10 biler i heatet.

Det var som tilskuer spennende å se hvordan bil pluss fører forserte de ulike svingene, hvor langt ut mot kanten man kom, hvor stabil bilene var inn og ut av svinger, og hvem som hadde mer kraft å klemme på med på langstrekkene – før man måtte ned med farten for en sving igjen. Det var  nok ikke mye strøm som gikk tilbake på bilen i form av regen her, for det luktet godt med brente bremseklosser, og bremsene ble hos samtlige deltakende biler ganske varme, etter hvert som det var kjørt noen runder.

Det var i grunnen helt greit at det var 40 minutter mellom hvert heat. Etter første heat kjørte et par av Model 3-ene videre rett til slalomløypen, mens resten tok seg en pause. Da rakk man å kjøle ned bilen, samt lade opp både bil og fører for en ny runde. Det var moro å se de andre bilene kjøre, men også hyggelig å slå av en prat med de øvrige førerne.

På tross av noen varme bremser, var det ingen andre store problemer. Det eneste var vel kanskje da en deltaker fant igjen sin ene AlloyGator på runde to i slalomløypen, og den andre skrelte delvis av ute på den store banen. Man fant ut at det var greit å kjøre uten hjulkapsler for å gi mer luft til bremsene på Model 3, og at det var lurt å kjøre så jevnt som mulig, for å unngå altfor harde nedbremsinger. En rolig runde innimellom var også lurt.

Vi hadde dessverre tilgjengelig kun 10 plasser denne gangen, men sjansen er stor for at vi kommer til å gjøre dette igjen, når neste mulighet byr seg.

Over ser du de 10 deltakende bilene på Track Day

Takk til dere som kom, og takk til KNA Hedmark som inviterte!

Tekst: Vigdis Asbjørnsen
Foto: Terje Førsund, Vigdis Asbjørnsen, Roger Kolbu
Film: Vigdis Asbjørnsen


Pause

p>


Enda flere bilder

Share:

DISKUSJONER — 5 svar