Sjekkliste for utlevering av Model X

Tesla er en ung produsent av biler, og med stadig økte salgstall hender det at det går litt fort i svingene. En del opplever at ny-bilen som skal hentes har en del feil og mangler. Tesla pleier å være flink med å ta unna garantisaker, men det kan være lurt å gå nøye over bilen ved utlevering. Vi anbefaler at du tar med deg en lommelykt, samt bruke mobilens kamera for å ta en god del bilder. Dette kan være viktig for å kunne dokumentere for eksempel en lakkskade som var der ved utlevering. Skulle du finne ting senere, så har du jo garantien – ingen fare. Det viktigste du må sjekke er at du får med deg det du skal, og at lakkskader, bulker, riper etc. fanges opp før du reiser avgårde med ditt nye vidunder!

Her har TOCN satt sammen en del erfaringspunkter du bør sjekke:

 

Utvendig Se nøye over lakken. Bruk gjerne lommelykt, og lys fra siden. Se etter steinsprut, riper eller også små bulker. Bilen skal leveres blank og nypolert, og det skal selvsagt ikke være noe småriper, avrenning eller andre skader. Sjekk også nøye igjennom dørkarmer, både på selve dørene og innvendige dørkarmer.
Sjekk felgene og dekk for skader, ikke minst kantkjøring.
Åpne og lukke alle dørene, og se at den virker tett og fin.
Hvordan er dører, bakluke og frunken – er dører på linje? Lær deg hvordan frunken skal lukkes, slik at du ikke skader panseret! Åpne og lukke samtlige dører, og lytt etter ulyder. Falcon-Wing dørene har sensorer, så hvis du står tett inntil bilens dør mens du prøver å åpne den – skal den ikke dytte deg bort!
Flere har opplevd å få bilen utlevert med en liten bulk helt i fronten, rett under logoen. Sjekk dette område nøye, og ta gjerne et par bilder fra litt skrå vinkel.
Skru på nærlys, fjernlys, tåkelys osv – og gå rundt bilen og sjekk at alt fungerer som det skal.
Hengerfeste – sjekk at det medfølger, og få gjerne en kort forklaring av hvordan det festes og taes av.
Innvendig Trykk deg litt rundt på skjermen, sjekk at det står LTE øverst på skjermen (4G). Trykk på kart og globus, for satelittfoto.
Spotify, bruk Tesla-kontoen eller legg inn din egen. Prøv gjerne også talesøket («Play Pink Floyd») – og resultatet vises straks på hovedskjermen.
Sjekk vindusviskerne og at du har spylervæske – kjedelig hvis dette er tomt ved start! Du må trykke ganske hardt og holde litt før spylingen starter. Spylervæsken kommer ut av selve viskerbladene.
Luftfjæring kan være greit å sjekke. Gå inn på «Controls» og «Suspension». Prøv de ulike høydene, og hør om du hører ulyder. Dørene må være lukket, men vinduet kan jo stå åpent.
Speilene – sjekk at de kan foldes inn (knapp på sjåfør-døra).
I «frunken» (foran) skal det ligge en veske med varseltrekant og slepekrok. Hvis du er usikker, spør gjerne hvor og hvordan du fester kroken!
Se nøye over dørkarmene, det har forekommet litt skeiv montering på enkelte biler. Dette kan medføre slitasje på lakken enkelte steder.
Annet Hvis du finansierer via Tesla / DnB, sjekk at korrekt sum står på lånepapirene. Ønsker du tilbakebetalt innskuddet på 30.000, må dette stå i kontrakten slik at total lånesum er korrekt. Er dette glemt, må selger skrive ut nye papirer.
Har du fått med velkomstpakken fra Elbilforeningen?
Ligger det med riktig ladeutstyr? P.t. en UMC med Schuko (stikkontakt) og blått adapter, samt en Type2 ladekabel. Har batteriet nok strøm, sjekk med en gang du kommer.
Du skal få med to FOB’s, altså nøkler.
Vognkort må også medfølge.
Har du bestilt med sesongdekk «off season», avklar om du får med disse, eller om dekkene kjøres direkte ut til nærmeste dekkhotell (uten kostnad for deg forøvrig).
Hvis du ikke har kjørt Tesla før, eller sett alt av YouTube’s etc – så be om litt opplæring av systemet, innstilling av stol og nakkeputer etc.

Spør om de har TOCN sitt hefte for nye Tesla-eiere

 

 

 

 

 

Share: