Tesla ordliste

Under diskusjoner i ulike fora kan det fort bli litt mange forkortelser, og selv for en som har hatt elbil en stund, kan de Tesla-spesifike ordene og forkortelsene være ukjent. Her er listen å sjekke om man er i tvil.

Er det noen uttrykk som mangler, legg gjerne igjen en kommentar så vi får det med.

A

AC
Vekselstrøm

ACC
Adaptive Cruise Control

Adapter
Er en ledningsovergang se blant annet «blått adapter» og «rødt adapter»

AP
Auto Pilot

B

Blått adapter
Adapter man bruker sammen med UMC for å koble seg opp mot en blå industrikontakt med 32 A på 230 V anlegg. Gir ladeeffekt på 7,4 kW.

image

C

CHAdeMO
Japansk ladestandard for DC hurtiglading, blant annet brukt på Nissan. Gir ladeeffekter opp til 62,5 kW , i Norge som oftest 40-45 kW.  Med CHAdeMO-adapter som man kan låne på ulike steder i Norge, eller kjøpe hos Tesla, kan man benytte en slik hurtiglader.
Se mer her: CHAdeMO lading

CHAdeMO adapter
Ladekabel overgang slik at man kan benytte CHAdeMO ladestasjoner.
I kjøp hos Tesla. TOCN har i tillegg tilgjengelige adapter for utlån på enkelte ladestasjoner i Norge, og en del adapter til utleie.
Les mer under «CHAdeMO» i ordlisten
Sjekk lenkede kart for oversikt over hvor man kan låne adapter:

D

DC
Likestrøm
DC
Destination Charger – Tesla’s nettverk av mindre ladere utplassert på ulike hoteller. Kart tilgjengelig i navigasjonen i bilen med egen knapp. Oversikt på Tesla’s sider også(scroll litt ned og  velg ønsket land) Destinasjonsladere

DS
Delivery Specialist -Teslaansatt som utleverer nye biler til sine eiere.

Dobbeltlader
Alle biler har minst en lader ombord i bilen som benyttes ved AC-lading.
På eldre model-S var det mulig å få bilen levert med dobbeltlader. Det vil si en lader til lik den første. Det er forøvrig de samme laderene som sitter i ladekabinettene på en superlader.
En dobbeltlader gir på model-S 22 kW ladeeffekt mot bare 11 kW for de med enkeltlader slik at det gir dobbelt så hurtig lading.
Spesielt nytting når man lader med Type-2 kabel. (se mer her: Lading med Type-2)
På model-X og nyere model S har man ikke tilgjengelig dobbeltlader på samme måte, men en oppgradert lader  vil gi 16,5 kW

DU – Drive Unit
Motoren på bilen. På bakhjulsdrevne biler sitter denne på bakakslingen. På firehjulsdrevne biler finnes det en drive unit foran også.
På enkelte eldre biler har man vært nødt til å bytte denne. Noen få har byttet på grunn av driftsstans, de fleste for å forebygge en eventuell driftsstans.

E

Effekt, måles i kW

Kort fortalt så skal disse oppgis i kW (effekt):
– Ladehastighet: f.eks. 3,7 kW, 22 kW, 118 kW
– Maks effekt på bilen: P85 yter maks 320 kW (ca 420 hk)
– Batteriet var ikke varmt nok så jeg fikk maks 30 kW regen

Energi, måles i kWt (kilo watt timer)/kWh (kilo Watt hour)

Og disse skal oppgis i kWh/kWt (energi):
– Batterikapasitet: f.eks. 85 kWh, 90 kWh
– Konsumert 20 kWh på turen
– Ladet opp 50 kWh på supercharger.
– Clever ladekort med 100 kWh forhåndsbetalt
– Pris per kWh er 5,50 kr

Estimert rekkevidde
Bilens rekkevidde basert på tidligere forbruk på kjøreturen. Er mer eksakt enn rated range.

F

FOB
«Nøkkelen» til bilen

Forbruk
måles i Wh/km – kan ses på lilleskjermen i bilen. Brukes når man regner ut estimert rekkevidde.

Frunk
Front trunk, dvs fremre bagasjerom

FW
Forkortelse for Firmware

I

ICE
Internal Combustion Engine, eller fossilbil, dvs en ikke-elektrisk bil

ICEd
En fossil bil har parkert inne en lader. Skaper som oftest mange kommentarer i sosiale medier..

Ideal Range  

Bilens estimat på gjenværende rekkevidde basert på en forventet fabrikksatt konstant forbruk angitt i Watt-hours/mile (whpm) ved en spesifik hastighet. Satt av Tesla og er den samme overalt.

L

Ladefondet
TOCN har siden begynnelsen hatt et ladefond som går til forbedring av ladeinfrastruktur for elbileiere. I praksis har dette betydd utplassering av 22 kW ladere ved kjøpesentre og hoteller rundt om i Norge. Det er også satt opp noen ladere et par steder i Sverige.
Fremover vil klubben kjøpe inn CHAdeMO-adaptere i tillegg for hurtigere lading på offentlige ladestasjoner.
Et ordinært medlem bidrar med litt over 100 kr, og som signaturmedlem bidrar man med 500 i tillegg til dette.  I praksis har størsteparten av klubbens utgifter vært til ladere så langt.
Det er mulig å donere ekstra til ladefondet.
Mer om Ladefondet 
Hvor finner
man TOCN ladere.

Ladestasjon
Ladestasjonen er den sikreste måten å lade en elbil på.
Ladestasjonen er en enhet, som sammen med en riktig utført installasjon inneholder alle nødvendige vern og styringskomponenter som trengs for å ivareta all risiko som kan oppstå ved lading. Ladestasjonen er løsningen som anbefales for lading av Tesla’en hjemme. Ladestasjonen kan leveres med type-2 uttak (kontakt) eller fast kabel.  Har ladestasjonen kontakt (uten fast kabel)må den tilkobles bilen med Mode3 ladekabel.
Lading på ladestasjon er Mode3 lading.

M

Mode2
Lading på standard strømuttak som schuko og industrikontakt. Når UMC benyttes til lading er det Mode2

Mode3
Lading på ladestasjon som er forskriftsmessig montert. Dette er den sikreste måten å lade en elbil på, siden installasjonen, ladestasjonen og bilen håndterer alle risikofaktorer som oppstår ved lading.

Mode3 ladekabel
Kabel som må brukes for å lade på ladestasjon uten fast kabel. For Tesla kan man bruke en type-2 3-fas Mode-3-kabel. For bil med enkelt-lader (11 kW) holder det med 20 A kabel, for Tesla med dobbelt lader  (22 kW) eller 16,5 kW lader, må man ha 32 A kabel for å få full ladeeffekt. Man kan ikke gjøre feil som går ut over sikkerheten ved å velge feil ladekabel, men ladehastigheten kan påvirkes negativt hvis man bruker for liten kabel.

O

OTA
Over The Air – Utrykk brukt i forbindelse med Software oppgradering av bilen via GSM eller Wifi

P

Pigtail
Den lille ledningsstubben med schukoplugg på den ene siden og tilkobling til UMC på den andre

Projected range

R

Rated range

Bilens forventede rekkevidde basert i USA på EPA-målemetoden, i Europa basert på ECE R101 målemetoden. Det vil si dette er en kalkulert rekkevidde basert på et forhåndsdefinert fast forventet forbruk. Denne konstanten varierer med hvilken størrelse batteri /type bil man har. 

Rødt adapter
Adapter man bruker sammen med UMC for å koble seg opp mot en rød industrikontakt med 16 A på 400 V anlegg. (TN-nett) Gir ladeeffekt på 11 kW.

image image

 S

SC
Er forkortelse for Service Center, dvs Tesla verksted
Mange bruker også SC som forkortelse for Super Charger. (se «SuC»)

Schuko
Vanlig husholdningskontakt. Kan lade med alt opp til strømstyrke på 13 A som vil gi maks 3 kW effekt under lading

SOC
State Of Charge, dvs hvor mye man har igjen på batteriet. På Tesla kan man velge mellom å se % eller å se antall km igjen på batteriet. På km innstilling vil man se enten rated eller projected range avhengig av hva bilen er satt opp med.

ST
Service Technician/Service Tekniker

SuC
Er forkortelse for Super Charger, Tesla hurtiglader
Bruker Type-2 plugg, men selve kontakten fra laderen er litt lengre med lengre pinner. Kan bare brukes av Tesla selv om kontakten passer til andre biler med type-2 lademulighet. Høy ladeeffekt, enten 115 kW eller 130 kW max. (For høy for andre biler) Flere faktorer innvirker på ladehastigheten man får, når man kobler seg til: SOC, temperatur, og om man deler ladere med noen. I tillegg vil det avhenge av batteristørrelsen. (se mer her: Lading på superlader)

SW
Forkortelse for Software/Programvare

T

TACC
Traffic awareness cruise control – Tilgjengelig på alle biler med AP utstyr. Tilpasser farten etter forankjørende bil.

Teslauke
En gang i fremtiden – som oftest dobbelt av tiden som anslås – dvs en Teslauke er to uker. Brukes typisk når man skal regne ut når en ny software oppdatering til bilen vil komme basert på informasjon fra Tesla/Elon Musk

TOCN
Er en forkortelse for Tesla Owners Club Norway
Les mer om klubbens historie

 

Type-2
Ladekontakten på bilen. Dette er standardkontakten for AC lading i Europa. På Tesla kan den også brukes til Supercherging (DC)

U

UMC
Ladekabelen som følger med bilen
Kan koble på en pigtail med schuko, et blått adapter eller et rødt adapter.
En norsk UMC er laget litt forskjellig fra en europeisk UMC. Vår UMC fungerer på IT-nett som man bare finner i Norge, Albania og i deler av Belgia og på TN-nett. En europeisk UMC passer bare der vi i Norge har 400 V. Den største forskjellen ved vår UMC, er jordingen.