Tesla ordliste

A, B, C, D, E, F, G, H, I, J, K, L, M, N, O, P, Q, R, S, T, U, V, W, X, Y, Z, Æ, Ø, Å


Under diskusjoner i ulike fora kan det fort bli litt mange forkortelser, og selv for en som har hatt elbil en stund, kan de Tesla-spesifike ordene og forkortelsene være ukjent. Her er listen å sjekke om man er i tvil.

Er det noen uttrykk som mangler, legg gjerne igjen en kommentar slik at vi får det med.

A


AC
Vekselstrøm, type strøm som du får i kontakten hjemme.
Mer om ladehastighet ved AC-lading:  Ladeveiledning


ACC
Adaptive Cruise Control.
Finnes bare tilgjengelig på biler med autopilot.  Med ACC aktivert vil bilen tilpasse farten etter forankjørende bil.


Adapter
Er en ledningsovergang se blant annet «blått adapter» og «rødt adapter»


AP
Auto Pilot = selvkjørende egenskaper. Det må finnes både hardware og software på bilen for at den skal ha autopilot. Man kan velge å kjøpe uten AP på en ny bil. Man kan da senere oppgradere med software for å få AP, gitt at hardware er på plass.
Her er det nå flere varianter:
Pre AP er biler som ble levert før AP ble laget, dvs  biler fra 2013 og  frem til ca november 2014
AP1 er biler med kamera og radar; levert fra ca. november 2014 og frem til ca. november 2016
AP2 er biler levert med flere kamera og radar; levert fra ca. november 2016. Alle egenskaper er ikke aktivert enda

B


Blått adapter
Adapter man bruker sammen med UMC for å koble seg opp mot en blå industrikontakt med 32 A eller 16 A på et 230 V anlegg. Gir ladeeffekt på opptil 7,4 kW (32 A). Se «Ladeveiledning» for mer detaljer.
Nyere UMC (levert med biler fra og med våren 2019) har kun mulighet for 16A blått adapter, og maksimal ladeeffekt er dermed tilsvarende lavere for denne versjonen av UMC.

image

Bioweapon Defence Mode
En innstilling på bilens lufteanlegg, som når aktivert, filtrerer vekk partikler og resirkulerer luften i kupeén. Krever Hepa-filter installert.

C


CCS – Combined Charging System
Europeisk ladestandard for hurtiglading (DC – likestrøm). Standarden tillater ladeeffekt på opptil 350 kilowatt. Tidligere mest brukt på tyske elbiler, men nå en foretrukket standard. Kraftigere ladeefekt enn CHAdeMO.
CCS for Tesla: Kan kun benyttes direkte på bilen av europeiske Model 3. Eiere av Model S og X kan få etterinstallert utstyr for å kunne benytte et CCS-adapter, slik at også disse kan lade på CCS. Alle nye superladere Tesla skal sette opp i Europa, fra og med våren 2020, vil kun ha CCS-uttak.
Se mer her: CCS-lading


CHAdeMO
Japansk ladestandard for DC hurtiglading, blant annet brukt på Nissan. Gir ladeeffekter opp til 62,5 kW , i Norge som oftest 40-45 kW.  Med CHAdeMO-adapter som man kan låne på ulike steder i Norge, eller kjøpe hos Tesla, kan man benytte en slik hurtiglader.
Se mer her: CHAdeMO lading


CHAdeMO adapter
Ladekabel overgang slik at Model S og X kan benytte CHAdeMO ladestasjoner.
I kjøp hos Tesla. TOCN har i tillegg tilgjengelige adapter for utlån på enkelte ladestasjoner i Norge, og en del adapter til utleie.
Les mer under «CHAdeMO» i ordlisten
Sjekk lenkede kart for oversikt over hvor man kan låne adapter:

D

D
Står for Dual, dvs to motorer. En foran og en bak.

DC
= Likestrøm. Både en Tesla superlader og en hurtigladestasjon med CHAdeMO leverer likestrøm.
DC
Destination Charger – Tesla’s nettverk av mindre ladere utplassert på ulike hoteller. Kart tilgjengelig i navigasjonen i bilen med egen knapp. Oversikt på Tesla’s sider også(scroll litt ned og  velg ønsket land) Destinasjonsladere


DS
Delivery Specialist -Teslaansatt som utleverer nye biler til sine eiere.


Dobbeltlader
Alle biler har minst en lader ombord i bilen som benyttes ved AC-lading.
På eldre model-S var det mulig å få bilen levert med dobbeltlader. Det vil si en lader til lik den første. Det er forøvrig de samme laderene som sitter i ladekabinettene på en superlader.
En dobbeltlader gir på model-S 22 kW ladeeffekt mot bare 11 kW for de med enkeltlader slik at det gir dobbelt så hurtig lading.
Spesielt nytting når man lader med Type-2 kabel. (se mer her: Lading med Type-2)
På model-X og nyere model S har man ikke tilgjengelig dobbeltlader på samme måte, men en oppgradert lader  vil gi 16,5 kW


DU – Drive Unit
Motoren på bilen. På bakhjulsdrevne biler sitter denne på bakakslingen. På firehjulsdrevne biler finnes det en drive unit foran også.
På enkelte eldre biler har man vært nødt til å bytte denne. Noen få har byttet på grunn av driftsstans, de fleste for å forebygge en eventuell driftsstans.

E


Effekt, måles i kW

Kort fortalt så skal disse oppgis i kW (effekt):
– Ladehastighet: f.eks. 3,7 kW, 22 kW, 118 kW
– Maks effekt på bilen: P85 yter maks 320 kW (ca 420 hk)
– Batteriet var ikke varmt nok så jeg fikk maks 30 kW regen


Energi, måles i kWt (kilo watt timer)/kWh (kilo Watt hour)

Og disse skal oppgis i kWh/kWt (energi):
– Batterikapasitet: f.eks. 85 kWh, 90 kWh
– Konsumert 20 kWh på turen
– Ladet opp 50 kWh på supercharger.
– Clever ladekort med 100 kWh forhåndsbetalt
– Pris per kWh er 5,50 kr

Enkeltlader, er den innebygde laderen du får med bilen som benyttes ved AC lading. Gir maks 11kW ladeeffekt

Estimert rekkevidde
Bilens rekkevidde basert på tidligere forbruk på kjøreturen. Er mer eksakt enn rated range.

F


FOB
«Nøkkelen» til bilen
Ved FOB uten strøm – hvordan komme inn i bilen og kjøre


Forbruk
måles i Wh/km – kan ses på lilleskjermen i bilen. Brukes når man regner ut estimert rekkevidde.


Frunk
Front trunk, dvs fremre bagasjerom


FSD
Full Self Driving – en funksjon man kan kjøpe til på nyere biler som skal kunne gi helt selvkjørende egenskaper. Ikke fullt ut tilgjengelig enda. Se mer om det hos Tesla.


FW
Forkortelse for Firmware


FWD
Forkortelse for Falcon Wing Doors på en Model X.

H

Hepafilter
Er et system for luftrensing med et spesielt luftfilter. Dette er også kalt Bioweapon Defence Mode. Finnes på alle premium Model X og nyere Model S med ny front (facelift)

Les mere om dette hos Tesla

I

ICE
Internal Combustion Engine, eller fossilbil, dvs en ikke-elektrisk bil

ICEd
En fossil bil har parkert inne en lader. Skaper som oftest mange kommentarer i sosiale medier..


Ideal Range

Bilens estimat på gjenværende rekkevidde basert på en forventet fabrikksatt konstant forbruk angitt i Watt-hours/mile (whpm) ved en spesifik hastighet. Satt av Tesla og er den samme overalt.

L


Ladefondet
TOCN har siden begynnelsen hatt et ladefond som går til forbedring av ladeinfrastruktur for elbileiere. I praksis har dette betydd utplassering av 22 kW ladere ved kjøpesentre og hoteller rundt om i Norge. Det er også satt opp noen ladere et par steder i Sverige.
Fremover vil klubben kjøpe inn CHAdeMO-adaptere i tillegg for hurtigere lading på offentlige ladestasjoner.
Et ordinært medlem bidrar med litt over 100 kr, og som signaturmedlem bidrar man med 500 i tillegg til dette.  I praksis har størsteparten av klubbens utgifter vært til ladere så langt.
Det er mulig å donere ekstra til ladefondet.
Mer om Ladefondet 
Hvor finner
man TOCN ladere.

Ladestasjon
Ladestasjonen er den sikreste måten å lade en elbil på.
Ladestasjonen er en enhet, som sammen med en riktig utført installasjon inneholder alle nødvendige vern og styringskomponenter som trengs for å ivareta all risiko som kan oppstå ved lading. Ladestasjonen er løsningen som anbefales for lading av Tesla’en hjemme. Ladestasjonen kan leveres med type-2 uttak (kontakt) eller fast kabel.  Har ladestasjonen kontakt (uten fast kabel)må den tilkobles bilen med Mode3 ladekabel.
Lading på ladestasjon er Mode3 lading.

M


MCU – bilens hovedskjerm
Den store skjermen i bilen, der nær sagt alle funksjoner kontrolleres fra. For Model S og X delt opp i versjonene MCU1 og MCU2, der sistnevnte har høyere oppløsning og raskere prosessor. Mange eiere av biler fra 2013-2015 opplever i 2019 at minnebanken slutter å virke. Les mer om dette her: Har bilens hovedskjerm (MCU) tatt kvelden?.

Mode2
Lading på standard strømuttak som schuko og industrikontakt. Når UMC benyttes til lading er det Mode2

Lading på ladestasjon som er forskriftsmessig montert. Dette er den sikreste måten å lade en elbil på, siden installasjonen, ladestasjonen og bilen håndterer alle risikofaktorer som oppstår ved lading.


Mode3 ladekabel
Kabel som må brukes for å lade på ladestasjon uten fast kabel. For Tesla kan man bruke en type-2 3-fas Mode-3-kabel. For bil med enkelt-lader (11 kW) holder det med 20 A kabel, for Tesla med dobbelt lader  (22 kW) eller 16,5 kW lader, må man ha 32 A kabel for å få full ladeeffekt. Man kan ikke gjøre feil som går ut over sikkerheten ved å velge feil ladekabel, men ladehastigheten kan påvirkes negativt hvis man bruker for liten (tynn) kabel. Vi har i TOCN medlemsrabatt på ladekabler fra NoFuel

O


OTA
Over The Air – Utrykk brukt i forbindelse med Software oppgradering av bilen via GSM eller Wifi

 

P


Pigtail
Den lille ledningsstubben med schukoplugg på den ene siden og tilkobling til UMC på den andre


Projected range

R

Rated range

Bilens forventede rekkevidde basert i USA på EPA-målemetoden, i Europa basert på ECE R101 målemetoden(NEDC). Det vil si dette er en kalkulert rekkevidde basert på et forhåndsdefinert fast forventet forbruk. Denne konstanten varierer med hvilken størrelse batteri /type bil man har.
Mer om NEDC-målinger

Rødt adapter
Adapter man bruker sammen med UMC for å koble seg opp mot en rød industrikontakt med 16 A på 400 V anlegg. (TN-nett) Gir ladeeffekt på maks 11 kW. (se tabellen i ladeveiledningen)

image image

Regenerering, også kalt regen

De som skjer når man med en Tesla slipper opp «gasspedalen og bilen bremser på motoren. Idet bilen mister fart, genereres det strøm tilbake på batteriet igjen. Nedoverbakker er perfekte å benytte til regenerering.

Redusert regenerering

Når batteriet er kaldt og må skånes, eller batteriet er så godt som fulladet og dermed ikke kan ta imot mer, vil regen bli redusert. Dette kan man se på speedometeret på bilen mens man kjører hvor mye effekt regen er redusert med.
Dette vil vises som en gul stiplet strek. Man kan redusere regenererende bremsing ved å gjøre en endring i kjøreoppsettet i bilen. NB: Model 3 levert i desember 2020 og utover har ikke denne muligheten. Se også «Vinter med Model S og X»

 S

Model S,  – Teslas sedan, finnes både med bakhjulstrekk og firehjulstrekk, med ulike batteristørrelser. Produsert siden 2012.

SC
Er forkortelse for Service Center, dvs Tesla verksted
Mange bruker også SC som forkortelse for Super Charger. (se «SuC»)
For mer detaljer om effektiv lading  på superlader, sjekk Tips: Effektiv superlading
Schuko
Vanlig husholdningskontakt. Kan lade med alt opp til strømstyrke på 13 A som vil gi maks 3 kW effekt under lading (se også «ladeveiledning«)


Semi
Teslas satsning på å få frem en helelektrisk semitrailer. Introdusert i November 2017. Er nå mulig å reservere/bestille.


SOC
State Of Charge, dvs hvor mye man har igjen på batteriet. På Tesla kan man velge mellom å se % eller å se antall km igjen på batteriet. På km innstilling vil man se enten rated eller projected range avhengig av hva bilen er satt opp med.


ST
Service Technician/Service Tekniker


SuC
Er forkortelse for Super Charger, Tesla hurtiglader
DC (likestrøm). Bruker Type-2 plugg, men selve kontakten fra laderen er litt lengre med lengre pinner. Kan bare brukes av Tesla selv om kontakten passer til andre biler med type-2 lademulighet. Høy ladeeffekt, enten 115 kW eller 130 kW max. (For høy for andre biler) Flere faktorer innvirker på ladehastigheten man får, når man kobler seg til: SOC, temperatur, og om man deler ladere med noen. I tillegg vil det avhenge av batteristørrelsen. (se mer her: Lading på superlader)

SW
Forkortelse for Software/Programvare

T


TACC
Traffic awareness cruise control – Tilgjengelig på alle biler med AP utstyr. Tilpasser farten etter forankjørende bil.


Teslauke
En gang i fremtiden – som oftest dobbelt av tiden som anslås – dvs en Teslauke er to uker. Brukes typisk når man skal regne ut når en ny software oppdatering til bilen vil komme basert på informasjon fra Tesla/Elon Musk som ofte er litt for optimistisk ift hvor lang tid det tar.

TOCN
Er en forkortelse for Tesla Owners Club Norway
Les mer om klubbens historie

Type-2
Ladekontakten på bilen. Dette er standardkontakten for AC lading i Europa. På Tesla kan den også brukes til Supercharging (DC). Se også «lading med type 2» .
For oversikt over ladefart, sjekk tabellen under «ladeveiledning».

U


UMC
Ladekabelen som følger med bilen
Kan koble på en pigtail med schuko, et blått adapter eller et rødt adapter.
En norsk UMC er laget litt forskjellig fra en europeisk UMC. Vår UMC fungerer på IT-nett som man bare finner i Norge, Albania og i deler av Belgia og på TN-nett. En europeisk UMC passer bare der vi i Norge har 400 V. Den største forskjellen ved vår UMC, er jordingen.

Utvidet lader

Type lader man kan ha installert i sin Model X og Model S siden ca juli 2016. Erstatter den tidligere dobbeltladeren. Gir max 16,5 kW ladeeffekt.
Sjekk ladeveiledningen for mer detaljer om diverse ladehastigheter

X


Model X – Levert fra sommeren 2016. Firehjulstrekk, kan trekke henger, har fra 5 til 7 seter. Alle har FWD – Falkevingedører

3
Model 3 – Teslas bil for masseproduksjon. Skal være litt mindre enn en S, enklere i utførelsen, bekvem for voksne i baksetet, billigere enn S og X. Første masseproduserte bil i juli 2017. Første utleveringer 29 juli 2017. Utleveres først til egne ansatte og ansatte i Space-x, før utlevering til andre. Kommer først i ren bakhjulstrekk-versjon, vil ta noen måneder før Dual motor blir tilgjengelig.