Vinter med Tesla Model S og X

Hvordan «overleve» med en Tesla på vinterføre?

Når kuldegradene kommer krypende, dukker det opp en del nye problemstillinger for en ny eier.  I denne artikkelen vil du finne en del om pleie av bilen, noe om kjente problemer, noe om hvordan å unngå disse, samt noe om funksjoner som som er spesielt nyttige å bruke om vinteren. Artikkelen er skrevet med erfaring fra Model S, men en del av punktene vil også gjelde for Model X.

«Nye» funksjoner

Med den første kuldebølgen eller snøfallet, er det flere «nye» funksjoner som kommer til syne.

Snøkrystall: Får du opp et snøkrystall ved batterisymbolet , er det for å vise at batteriet er kaldt og trenger/holder på med oppvarming. Bilen vil varme opp batteriet før den tillater full regenerering og full effekt ved kjøring.

Rekkevidden kan da se ut til å være mindre, men man får igjen rekkevidden når batteriet blir varmt. Trykk på batteriet oppe på 17′-skjermen, så ser du dette bedre.

IMG_4996

fra bil uten autopilot, regenerering redusert til 30kW på grunn av kaldt batteri

De stiplete gule stripene på «watt måleren» betyr at bilen har kaldt batteri og begrenser seg til den effekten strekene indikerer.
Ligger det en strek på oversiden av effektmåleren, indikerer det at du ikke kan ta ut mer effekt ved akselerasjon.

begrensninger_effekt

Max effektuttak begrenset til ca 300kW på grunn av lavt batterinivå. Regen redusert pga kaldt batteri

Dette kommer når det er kaldt, (og om batteriet begynner å nærme seg tomt).
Ligger det en stiplete gul strek på nedsiden, betyr det at bilen ikke tillater mer enn det indikerte nivået med re-genererende bremsing.

Slik ser det ut på en bil med autopilot

Slik ser det ut på en bil med autopilot når det er kaldt batteri og batteriet samtidig begynner å nærme seg tomt.

Dette kan komme om batteriet er fulladet, men det kan også komme om det er kaldt. Felles for begge, er at programvaren i bilen forhindrer ytterligere fylling av batteriet, når batteriet ikke er klar  for å ta imot.

Strekene vil flytte seg etterhvert som bilen blir varmere og batteriet tommere, og vil forsvinne etterhvert. Er det virkelig kaldt, vil man kunne oppleve å få opp en feilmelding om at re-genererende bremsing er avslått. Denne vil forsvinne igjen når bilen blir litt varmere og har brukt litt av strømmen på batteriet.

Hvordan slippe redusert regenerering/effekt

For å slippe effektbegrensningene er det lurt å sørge for at batteriet er varmt. Dette kan oppnås på flere måter.

  • Ved lading, – sørge for at ladingen er ferdig rett før du skal ut og kjøre. Om nødvendig, slå ned ladehastigheten slik at ladingen pågår lenge.
  • Ved forvarming – husk å sette range mode til «off», da vil bilen få kraftigst oppvarming. Forvarming kan også slås på fra en mobiltelefon med Tesla-appen, men da for bare 30 min av gangen.
    Visible Tesla er en applikasjon som kan lastes ned på PC. Med denne applikasjonen på, er det blant annet mulig å legge inn timer på når varmen skal slåes på.
  • Ikke lade bilen helt opp til 100%. Da kan den genererte strømmen ved regenerering legges inn på batteriet(gitt at batteriet er varmt nok)
Foto: Sondre Sanne

Foto: Sondre Sanne

Under kjøring

Glatt føre
Når det er glatt, kan det være lurt å sette «regenerering» til «low». På den måten er du litt tryggere i forhold til å få en ukontrollert oppbremsing i svinger og sleng på bilen om regenerering slår til. I tillegg får man på den måte få brukt bremsene litt mer, noe som bare er sunt for bremsenes også.
Klimaanlegget
Dugger det mye, og du trenger å få det bort fort, vil et dobbelt trykk på frontrutevarme-«knappen» på venstre side av temperaturvelger gjøre at varmeapparatet går i «High», all luft blir kanalisert til rutene, og vifta går for fullt . Et nytt trykk på samme knapp, og alt går tilbake til normalen igjen.

Luftdysene stenges ved å skyve spjeldene mot nærmeste vindu. Stenges de to luftdysene midt foran, blir det bedre trykk i de midt bak. Settes viften på 8-11 før du setter på rangemode, holder lufthastigheten seg der.

Et tips forøvrig, er at man ikke slår på vindusvisker-varme hvis det snør under kjøring. Det er nemlig lett at det klumper seg med halvsmeltet is på vindusviskerbladene.

IMG_2949
foto: Vigdis Asbjørnsen

Rekkevidde på batteri

Rekkevidden er kortere på vinteren enn på sommeren av flere grunner

  1. Det er snø og slaps på veien som gir bilen mer å «jobbe med»
  2. Det står på mer varme i bilen som forbruker mer strøm.

Noen tips for å forlenge rekkevidden kan man også finne i denne artikkelen fra elbilforeningen

Vinterpleie av bilen

Vindusspylervæsken kan ikke blandes ut så mye som om sommeren. Når du kjøper ferdigblandet, velg en spylervæske som tåler mange kuldegrader så slipper du at dysene fryser.

Poler/voks gjerne bilen før vinteren, da setter ikke skitt og salt seg så lett. Gode bilpleieprodukter finner du gjennom en av våre samarbeidspartnere. Det finnes bilpleieprodukter for enhver lommebok.  Enkelte velger også å lakkforsegle bilen. Her finnes det ulike tilbydere som gjør dette for deg.

Rutene kan man behandle med Rain-x, Aqua Peel eller tilsvarende, så vann på ruten lettere glir av og dermed ikke fester seg i form av is. En innvendig vask av rutene med et godt vaskemiddel fjerner skitt og støv der det ellers vil være lettere å få dugg.

For at gummi-pakningene skal holde seg bedre og ikke alt skal fryse fast, er det lurt å sette dem inn med en silikonstift. Husk å ha på dette inni dører, bagasjeluke og frunk lister, samt takluke dersom du har det.
Det frarådes å bruke silikonspray, da silikon på lakken vil gjøre det vanskelig å lakkere bilen om dette skulle trenges senere.

IMG_2950Vask av bil

For lakken sin del er det viktig å holde bilen ren, men en vask kan i minusgrader være utfordrende i forhold til om du i det hele tatt kommer deg inn i bilen etterpå.

Etter vask, pass på å tørke godt med håndkle i døråpninger, i forbindelse med ladeluken, i «frunken» og mot bagasjerommet.
Sett på hovedlysene manuelt for en stund for å lufte ut fuktighet.
Sett om mulig bilen i en varm garasje. For de som ikke har en varm garasje hjemme, finn et innendørs parkeringshus der bilen kan stå litt.
Et opphold i et parkeringshus kan være en grei løsning for biler som står mye ute  for å tine opp bilen innimellom.

Dekk

For å få et god grep, er det viktig å ha gode vinterdekk på bilen. Dekkene bør ha god mønsterdybde. Ved valg av vinterdekk, er det lurt å velge dekk som er best på det føret man kjører mest på.
Det kan forøvrig være lurt å rengjøre dekkene med dekkerens av og til. Det hjelper om du skal opp bratte bakker, men det gir også vesentlig kortere bremselengde.
Sjekk dekktrykk  jevnlig, gjerne en gang i måneden og juster trykket om nødvendig.

Forebygge ladelukeproblemer
Man kan smøre på litt silikonfett på magneten til luka. Pass på at det ikke er klissete. Noen har med godt hell satt blank teip på magneten til ladeluken. Det kan også være greit å tørke innsiden av ladeluken før man kjører, om denne har blitt våt under lading.

Kjente problem

Ladeluke sitter fast
Ladeluken kan være problematisk å få opp når været er fuktig .

Bruk FOB(nøkkel) eller åpner på ladekabel til å åpne ladeluken med, så du kan hjelpe til manuelt i tillegg.
Et annet triks er å gi luken et velrettet lite trykk med neven slik som vist på filmklippet nedenfor. Man skal likevel være litt forsiktig, så man ikke lager sprekk i ladeluken.
Noen lirker opp luken med et kredittkort, men vær forsiktig så kortet ikke knekker.
Ved å trykke på hengslingssiden av luken i kombinasjon med litt lirking med et kort er nok den mest skånsomme måten å få opp lokket om det sitter fast.
Har hele ladeluken frosset fast, hold en pose fylt med varmt vann oppå luken for å tine den.

Sidespeil
Når det blir kaldt, kan det være greit å skru av de innfellbare sidespeilene. Et speil som først har frosset og låst seg i innfelt tilstand kan man ikke kjøre med.
Om speilet har frosset, er det et triks å sette på varme i det for å få speilet til å komme ut.

Dørhåndtak
En sjelden gang imellom har dørhåndtakene frosset fast og vil ikke ut. Vanligvis vil det være nok å få vekk litt av isen som er rundt dørhåndtaket, eller varme området opp litt ved å holde en pose med varmtvann rundt området man ønsker å varme opp.

Takluke
Har det blitt for mye is i forbindelse med takluken, kan man høre at det knirker i taket. Beste tipset da, er å finne en varm garasje et sted og tine bilen for deretter å tørke av det som er vått.

Når dørene en umulig å få opp
Når dørene på en model s åpnes, trekkes vinduene vanligvis ca en cm ned for å gå klar av karmen over.  Dette er fordi dørene ikke har noen ramme i overkant, og det kun er vindu.  Har det frosset til med is i overgangen mellom vinduet og dørkanten på bilen, vil ikke vinduet ha mulighet til å trekke seg ned, og det vil ikke være mulig å åpne døren.

Trikset igjen er å bruke varme. Har man mulighet til det, sett bilen på forvarming på høy temperatur.
En annen løsning, er å hente en frysepose som man fyller med så varmt vann man kan, og holder denne på området som skal tine så lenge som mulig.

Ikke åpne flere dører enn det som er strengt tatt nødvendig. Det er ikke sikkert at det er så lett å få lukket den frosne døren igjen. Bruk en annen dør, kom deg inn i bilen og kjør til et varmere sted samtidig som den normale oppvarmingen i bilen vil gjøre sitt.
Tørk deretter av alle våte områder så det ikke så lett fryser til igjen.
Man kan også bruke diverse sprit-baserte produkter eller varmt vann og helle på vinduslisten, men da er det veldig viktig å få vekk fuktigheten etterpå så ikke problemet blir enda verre neste gang.

extendedBagasjeluke
Når den motoriserte bagasjeluken ikke vil åpne seg og bare lukker seg igjen, er det mest sannsynlig fordi luken møtte for mye motstand i tung snø på luken. Kost av mer snø og prøv igjen.
På en Model X kan problemet også oppstå om spoileren bak ikke får lagt seg ned på grunn av at det ligger snø eller is i klem imellom.  Her er det best å sette spoileren til «extended» (ikke Auto) for at spoileren skal holde seg oppe.

 

 

IMG_4765Når bilen står ute i snø og uvær

Noen ganger hender det at bilen må stå ute i snøværet. Trikset for klare seg greit selv om bilen står ute hele året, er å bruke forvarming. Starter man forvarming fra mobiltelefonen, vil den gå i 30 minutter før den slår seg av igjen. Husk å sette den til HI for best effekt. På denne tiden er som oftest rutene isfrie og snømåkingen forholdvis kjapp.

Pass på at bilen er satt med range mode = off for best varming av batteriet.

 

 

image

Foto: Roger Syvertsen

Når bilen er vanskelig å nå via mobilapplikasjonen
Det er ikke alltid like lett å få tak i bilen via mobilapplikasjonen for å starte forvarming.
Står bilen vanligvis parkert på et sted der den bare såvidt når tak i husets Wifi, vil forbindelsen til bilen være dårlig, og dermed mer vanskelig å nå.
Opplever man dette ofte, er det bedre å slå av Wifi i bilen, evt «glemme» det aktuelle nettverket. Et alternativ på lengre sikt, er å sørge for at wifi-signalet er godt og sterkt ute ved bilen også. Er man i et område der det er dårlig forbindelse, vil bilen forsøke å søke seg fram og bytte mellom Wifi og GSM, og dermed ikke være så tilgjengelig om det blir mange bytter frem og tilbake.

Lading på hyttefjellet

Skal bilen stå noen dager på fjellet og du trenger å lade for å komme deg hjem, kan det være lurt å starte lading i god tid før avreise. Er det ordentlig kaldt, vil det ta tid å få varmet opp batteriet nok til at det blir noe lading. Må man i tillegg lade på lav Ampere for å skåne skjøre sikringskurser, er det best å sette på lading med en gang man kommer frem til hytta mens bilen fortsatt er varm.

Når bilen må slepes ut

Har du har klart å sette deg fast i en snøfonn og må ha hjelp til å komme deg ut, kan det være greit å vite at det bak nosecone er mulig å feste en slepekrok. Slepekroken ligger i frunken, under teppet i forkant mot låsen. Du må ta av nosecone for å feste den- se filmen under hvordan du gjør det.

På Model X og Model S med facelift(liknende front som på model X) er slepekrokfestet  bak et lite deksel. (se tegning under).
Må man trekke ut bilen med bakenden først, fester man tauet i bærebroene som illustrert under i samme tegning.
taue_tesla

 

Share: