Nye superladere til Model 3

disse dager dukker det opp en «ny type» superlader som skal gi Model 3 mulighet til å superlade.

De nye ladestolpene er tydelig merket «Model 3 Priority»

Ladestolpen ser nokså lik ut som tidligere, men det er en stor forskjell; det er nå to ledninger per bås i stedet for én. Den ene er som tidligere til Model S og X, mens den andre har et CCS-uttak som kun vil passe til Model 3. Disse doble uttakene settes nå opp i hurtig tempo i forkant av Model 3-leveransene her i Norge.

OBS! Når en ladeøkt skal avsluttes på en Model 3, utløserknappen på ladegrepet holdes inne mens man tar det ut fra ladeporten.

De første bilene er sagt at vil komme Norge i løpet av februar, og de første bilene for vårt kontinent er allerede lastet på båt og er underveis. Det er dermed ingen tid å miste for Teslas ladeteam.

Model 3 kommer med CCS-ladeplugg

Ombygging og nye ladepunkter

Gitt at det er tilstrekkelig med deler tilgjengelig, vil Tesla både supplere og oppgradere. Det vil si: legge til nye ladepunkter på eksisterende superladerlokasjoner, men også bytte ut gammelt utstyr med nytt. Dette ble bekreftet i et intervju der Teslas globale leder for lading, Drew Bennett, nylig sa følgende: “Tesla will roll out upgrades to its Superchargers by adding CCS charger plugs to fit Model 3 before deliveries of the new car commence in Europe early next year. “It’ll start ahead of deliveries,” – “There’ll be a significant retro-fit and the goal is to make sure for all the main travel routes, as Model 3 launches, that owners will be able to go anywhere on the Supercharger network. We’ll continue to aggressively switch from the single connector per post to dual connectors per post.”

Tesla legger for øvrig opp til å holde alle lokasjoner så åpne som mulig under ombyggingen. Lokasjonene vil i bilens navigasjon bli merket med «reduced service» mens ombyggingen pågår.

CCS øverst og Type 2 nederst

Vis hensyn

Om det viser seg at Tesla ikke rekker å bygge om alle ladere, vil det i en periode kreve litt mer av oss som eier en Model S eller X når vi kommer til en lokasjon med ladekø; Hvis mulig, benytt de ladepunktene Model 3 ikke kan benytte, og slipp dem med Model 3 til på de øvrige.

På den annen side vil det kanskje ikke være så veldig forskjellig fra slik vi gjør det i dag overfor Model X med henger, der det er god ladeskikk å la «drivethrough»-ladepunktene få være i fred, dersom det finnes andre ladepunkter tilgjengelig?

En Model 3 kan ikke DC-lade på en Type 2-kontakt, altså superlader eller via CHAdeMO-adapter. Derimot kan den AC-lade på Type 2. Derfor vil en TWC-lader og lavspennings Type 2 fungere fint.

CCS står for Combined Charging System, og er høy-effekts DC-lading. Det er en ladestandard som har blitt vel etablert blant de tyskproduserte elbilene de siste årene.

Pr. januar 2019 er 4 av 16 ladestolper på Holmestrand ombygget til de nye doble uttakene

Blir det ladekøer?

Om det blir ladekøer gjenstår å se, men det finnes flere muligheter for lading fremover. En Model 3 vil kunne lade på de kommersielle CCS-ladestasjonene, og med det være i stand til å utnytte for eksempel Ionitys ladere.
Det er for øvrig snakk om at det vil komme et adapter som vil gjøre det mulig å koble seg på en CCS-lader for en Model S og X som har Type 2-plugg.

OBS! Når en ladeøkt skal avsluttes på en Model 3, utløserknappen på ladegrepet holdes inne mens man tar det ut fra ladeporten.

Referanse: https://www.autoexpress.co.uk/tesla/105236/tesla-to-open-up-ccs-fast-charging-for-european-model-3-model-s-and-model-x

Mer om superlading: Lading på superlader

Tekst: Vigdis Haugland Asbjørnsen
Foto: Terje Førsund

Share: