Jubeldag for Model 3

Lykkerusen sto nesten i taket da Hildur Jakobsdóttir Kielland og ektemannen Jørgen Engebrethsen parkerte sin splitter nye Model 3 lørdag kveld. Da hadde de gjennomført mange timers kjøring allerede, og overrasket både familie og venner i ny bil.

Det ble en lang lørdag for Hildur og Jørgen. Tidlig om morgenen reiste de fra hjemmet i Oslo, med kun en snartur innom Asker, for å være med blant de 10 første i landet som fikk utlevert Model 3 i Drammen.

– Vi kunne gjerne kjørt helt til Trondheim vi, men nøyde oss med å overraske familien. Og ganske mange snudde seg og glante langt etter bilen da vi kom susende på motorveien, forteller Hildur opprømt. Etter å ha kjørt eGolf i fire år, prøvekjørt både Model S og Model X hos svogeren, var de allerede godt kjent med å være elbileiere og med Tesla, men de hadde gledet seg lenge til å eie sin egen. Lovordene over bilen sto nesten i kø da de skulle fortelle om vidunderet, som har fått det klingende navnet «Tusla».

De 10 første
Selve overleveringen av bilen og informasjonen de fikk på Tesla Drammen var veldig bra, syntes Hildur. Hun visste det meste om bilen på forhånd, så det var kjent stoff som ble gått gjennom. Men morsomt var det at de 10 første Model 3-eierne var samlet, og at de sammen ble guidet inn til hallen der bilene sto og ventet på rekke og rad. De 10 første eierne fikk også hver sin orginalskisse, signert av designeren Franz. Bildet kommer nok etter hvert i glass og ramme på veggen hjemme hos Hildur og Jørgen.

Litt stas var det for Hildur og Jørgen da de var en av de 10 første i landet som fikk utlevert Model 3, sammen med signert original skisse fra Teslas eget tegnebord.

Fant seg raskt til rette
– Denne bilen er tight, kjapp, presis, sterk, økonomisk – og følelsen av å ha god oversikt var utrolig god, utbryter Hildur. Hun klarer nesten ikke å stoppe når hun skal beskrive bilen og hennes opplevelser den aller første dagen som Model 3-eier. Hun ble raskt vant til regenereringen, og skjermen var ikke noe problem å venne seg til. Det ble hun med det samme. At hun har en dårlig høyreskulder for tiden, hadde ingen betydning. Skjermen var plassert helt perfekt, og hun hadde ingen problemer med den vonde skulderen. Telefonen var i fin rekkevidde, både på ladeplassen og på skjermen. To trykk, så var hun inne og kunne ringe. I hverdagen snakker hun mye i telefonen i løpet av arbeidsdagen som selvstendig næringsdrivende i smarthund.no. Det er nemlig mye som skal følges opp og ordnes når det gjelder valpekurs og hundekurs.

– Jeg var litt bekymret for om en sedan kunne brukes som «hundebil», men med nedfelt bakseterygg og bur der, vil dette fungere fint, uten å skitne til baksetene, forteller Hildur. Sally fikk lov til å være med på første kjøretur, men da som baksetepassasje, med sikring i setebeltet.

Hildur og Sally, en mellompuddel, følte seg vel tilpass bak rattet i Model 3, men under kjøreturen ble Sally henvist til baksetet, naturlig nok.

Topp service
Det ble et par telefoner til Tesla Support den første dagen. Melding om at det var lite lufttrykk i dekkene og meldingen «Contact Tesla Service» kom etter 10 minutters kjøring fra Tesla Drammen. Veldig hyggelige servicefolk svarte på telefonen, og hjalp til så godt de kunne. Forsøk på reset hjalp ikke, forslag om å etterfylle luft og så kjøre litt, ble mottatt, men feilmeldingen forsvant etter ytterligere noen minutter – og kom ikke tilbake. Da de var vel hjemme etter en lang kjøretur, opplevde de at det var umulig å få låst bilen. Ny telefon til de samme hyggelige servicefolkene i Tesla Support. Det viste seg at bakluken ikke var ordentlig lukket, til tross for at både Hildur og Jørgen hadde sjekket at alle dører og luker var lukket.

– Se her, dette er jo lett å finne fram på, mente Hildur. Det er hun som skal kjøre Model 3 mest i denne familien, men Jørgen følger nøye med for å lære seg alt sammen, han også.

– Nøkkelkortet er ikke særlig praktisk i bruk, så det er nok appen og Bluetooth som blir valget til daglig, mener Hildur. Nybilen står i garasjen og nærmest roper på dem om nye kjøreturer. Søndagsturen var derfor en langtur til Feiring, der gode venner holder til. Bilen må jo vises fram når den er som aller nyest, og med eierskap av en de første Model 3 i landet vårt, vil de nok vekke oppmerksomhet i lang tid framover.

Her er det baksiden av nøkkelkortet som blir vist fram. Men Hildur tror nok at det er telefonen som overtar for kortet.

To sett med ladekabler følger med bilen, og de var vel plassert nede i trunken.

Varseltrekanten ligger pent på plass i frunken.

 

En overlykkelig familie foran Tesla Servicesenter i Drammen på lørdag. Hildur, Sally og Jørgen ser fram til mange hyggelige turer i en nydelig bil.

Tekst og foto: Vigdis Margrethe Løver

Share:

DISKUSJONER — 5 svar

Beklager, men kommentering er deaktivert.