Har bilens hovedskjerm (MCU) tatt kvelden?

Som kjent har Tesla valgt å logge enorme mengder data ifm. bruk av bilen. Dette fører til at lagringsbrikken (en form for SSD/harddisk) som sitter i bilens hovedskjerm (MCU – Media Control Unit), etter en viss mengde overskrivinger, blir utslitt – og dør. Hvor lang tid dette tar, er et resultat av en kombinasjon av bilens alder og kjørt distanse.

Ingen utskiftbar modul
Tesla har dessverre valgt å integrere denne lagringsbrikken ved å lodde den fast på et kretskort inne i MCU-enheten. Det dreier seg altså om en såkalt eMMC-brikke (Embedded MultiMediaCard). Denne lagringsbrikken kan ikke byttes ut på noen enkel måte. Derfor må hele MCU-enheten byttes, dersom lagringsbrikken slutter å virke. Denne kostnaden må kunden selv bære, dersom bilen er mer enn 5 år gammel. Dersom bilen er mindre enn 5 år gammel, skal utbyttingen skje på garanti (bil kjørt mindre enn 100.000 km), eller på reklamasjon (ingen km-grense).

Tesla har både endret loggerutiner og type eMMC-brikke i den nyere MCU-versjonen. MCU2 har fått økt størrelsen på denne brikken, både for å få plass til mer data, men også for at slitasje og overskrivninger blir færre.

Loggerutinene er endret også for MCU1, slik at disse eldre utgavene holder lengre enn de ville gjort med den gamle rutinen.
NB! Softwareoppdateringen 2019.32.12.7 fra november 2019 ser ut til å stanse loggføringen mens bilen ikke brukes. Dette vil nok være med på å utsette problemet for mange.

Oppgradere fra MCU1 til MCU2?
Man kan IKKE oppgradere MCU-en i bilen, altså fra versjon 1 til versjon 2. Dette skyldes at kommunikasjonen mellom den store og den lille skjermen ikke er den samme på MCU2. Tesla jobber med å løse dette.
EDIT: Tesla har våren 2020 kommet med opplysninger som tilsier at de etter hvert kan tilby en oppgradering fra MCU1 til MCU2. Denne muligheten rulles først ut i USA, og senere i Europa.

Bytte ut eMMC?
Det finnes enkelte «hackere» i USA som nå spesialiserer seg på å bytte ut den lokale modulen som eMMC er loddet fast på, og i Norge er det et selskap som er i startgropa med samme tjeneste. TOCN lanserte 28. desember 2019 et tilbud til våre medlemmer om å bytte ut eMMC-brikka.
Dette tilbudet finner du her:
https://www.tocn.no/medlemsfordeler-bilexperten-bosch-car-service

Delta i vår spørreundersøkelse
For å få et begrep om omfanget av problemet med død MCU, ønsker vi at eiere som har opplevd å måtte bytte denne, fyller ut spørreskjemaet nedenfor. Vi vil da kunne lage en rapport som kanskje viser noen klare tendenser til når man kan forvente at ens egen skjerm vil få samme problem, og således kanskje lettere kan forberede et skifte av MCU-enheten.

Vi takker for ditt bidrag!

Share:

DISKUSJONER — 2 svar

Beklager, men kommentering er deaktivert.