Hva vil det koste å bytte hovedbatteriet i en Tesla?

Nå som de første leverte Model S i Norge begynner å falle utenfor batterigarantitiden på 8 år, er det nok mange Tesla-eiere som begynner å bli urolige for hvilken kostnad et bytte av hovedbatteriet vil ha. Vi har nå fått svar fra Tesla på dette spørsmålet!

Read this article in English:
What will it cost to replace the main battery in a Tesla?


OBS!
Denne artikkelen er fra 2021. Etter den tid er moms på batterier kommet. Derfor er prisene nedenfor ikke helt korrekte.

Et restaurert/reparert batteri koster nå (våren 2023) ca. kr. 130.000. Et nytt 90kWh-batteri koster ca. kr. 210.000.


Det er ingen enkel øvelse å skulle gi pris pr. batteri, da det finnes flere batterityper, og prisene stadig er under endring.

Merk at følgende priser er eks.moms, da batterier av denne typen selges uten moms i Norge.

Tesla har lagt inn en pant på hver batteripakke, ved at de setter inn en batteripakke (ny eller reparert) – og beholder den gamle batteripakka.

Dagens satser hos Tesla på denne rabatten er:

  • Model 3/Y = 5.000,- USD
  • Model S/X = 10.000,- USD

Det betyr at dersom noen andre enn Tesla ønsker å beholde en batteripakke etter byttet, så frafaller denne rabatten. Verdien på US$5.000/10.000 må da legges til i prisen man må betale for byttet.

Reman er «remanufactured». Disse er noe rimeligere, men Tesla kan på ingen måte garantere å ha dette tilgjengelig for en kunde som ønsker en helt ny batteripakke i bilen sin.

Disse prisene gir et estimat av hva de forskjellige batteriene koster (eksklusiv arbeidskostnad).
For å kunne gi nøyaktige priser, må Tesla ha bilens VIN-nummer, og deretter se omfanget av jobben.
Pant for batteripakke er altså allerede inkludert i disse prisene. Det beregnes heller ikke moms på slike batterier.

Dette er hva du må betale:

  • Model S/X 75kWh
    • Batteri (nytt)      = NOK 159.800,-
    • Batteri (Reman) = NOK 109.600,-
    • +Arbeid S             = NOK 3.217,50 (4.022,00 inkl. mva)
    • +Arbeid X             = NOK 3.795,00 (4.743,75 inkl. mva)
  • Model S 85kWh
    • Batteri (nytt 90kWh)      = NOK 182.640,-
    • Batteri (Reman 85kWh)  = NOK 136.480,-
    • +Arbeid                             = NOK 3.217,50 (4.022,00 inkl. mva)
  • Model S/X 90kWh
    • Batteri (nytt)      = NOK 182.640,-
    • +Arbeid S            = NOK 3.217,50 (4.022,00 inkl. mva)
    • +Arbeid X            = NOK 3.795,00 (4.743,75 inkl. mva)

Prising av reparasjon på batterier med 60kWh, 70kWh og 100kWh, gjøres på forespørsel.

Både nytt og reparert batteri (remanufactured) vil ha en garantitid på 4 år / 80.000 km.
For øvrig gjelder også 5 års reklamasjonstid på disse batteriene.

Et bytte av batteri innenfor bilens garantiperiode, utløser ingen ny forlenget garanti.


Hvilke andre muligheter har du?

TOCN har for lengst innledet samarbeid med vår eksisterende samarbeidspartner, Bilexperten Bosch, om reparasjoner av hovedbatterier.

De tilbyr, via sitt nye selskap, EV Hub, reparasjon av disse batteriene, og etter planen vil kundens batteri bli reparert på individuell basis. Altså at du beholder ditt eget batteri.

Dette betyr at omfanget på jobben vil bli vurdert, en pris fastsatt, og kunden vil bli tilbudt en lånebil i hele reparasjonsperioden.

Bilexperten Bosch (EV Hub) har et eget verksted i Oslo for reparasjon av elbil-batterier.

Deres løsning er vesentlig rimeligere enn den Teslas kostnadsoversikt viser. Pr. april 2023 vil de fleste reparasjoner koste mellom 50.000 og 80.000 kroner – avhengig av om det er én eller flere delpakker som er defekte.

EV Services, også en av klubbens samarbeidspartnere, tilbyr reparasjon av både batteri og motor til en Tesla.

Elbilmek (også samarbeidspartner) reparerer batterier.


Hva med bytte av DU/motor på en eldre RWD-utgave?
Vår erfaring, er at det vil koste ca. kr. 65.000 å bytte til en overhalt motor (med din egen defekte motor som innbytte). Mer om det i en egen artikkel.

Vi i TOCN vil selvsagt holde dere løpende oppdatert i saken!

Share:

DISKUSJONER — 15 svar

  • Kjetil Michaelsen 31.08.2021 på 12:25

    Dere skriver at pant er allerede inkludert. Mener dere at en kan trekke fra pant hvis en ikke ønsker å beholde det gamle, eller mener dere at panten allerede er trukket fra i prisene som er oppgitt?

  • Roger Kolbu 31.08.2021 på 12:30

    Panten er trukket fra.
    Ønsker man å beholde sitt gamle defekte batteri, må det i den oppgitte prisen legges til verdien av US$10.000 for et S/X-batteri.

  • Bernt Ramm 01.09.2021 på 08:19

    Det står i artikkelen «Både nytt og reparert batteri (remanufactured) vil ha en garantitid på 4 år / 80.000 km.». Betyr dette at Tesla, etter havari på hovebatteri i garantitiden, vil eller må gi disse betingelsene på refurbished batterier ?

    • Roger Kolbu Bernt Ramm 01.09.2021 på 09:18

      Det blir gitt ny garanti, dersom batteriet er kjøpt fra Tesla.

      Et gratis bytte under garantiperioden, utløser ingen ny garanti. En helt normal politikk.

  • Rune Laberg 04.09.2021 på 10:38

    Kan man ved skifte av batteri sette inn et større?

    • Roger Kolbu Rune Laberg 04.09.2021 på 11:10

      Normalt skal man kunne veksle mellem alle batterier under 100kWh.
      100-batteriet veier dog en del mer enn de andre, samt at enkelte kabler ikke er beregnet (kapasitetsmessig) for den styrken.

  • schcar 27.09.2021 på 11:56

    Er det teknisk mulig å få et 90 Kwh batteri til en modell X 75?

    • Roger Kolbu schcar 27.09.2021 på 12:26

      Ja, det er vel kun 100-batteriet som krever at bilen opprinnelig hadde 100-batteri.
      Alle andre kan teoretisk velge opp til 90kWh.

      90kWh-batteriet kan dog kreve et skifte av ulike komponenter i hjulopphenget.

  • Stale By 03.10.2021 på 14:24

    Vil et Batteri bytte medføre raskere lading enn en 2014 p85+ med sneglelading(46kw/t)?

    • Roger Kolbu Stale By 03.10.2021 på 14:53

      Ikke vet jeg hvor du har fått tallet 46kW/t fra, for som med alle batterier, lades det med ulik styrke gjennom ladeøkten – og styrken er relatert til den til en hver tid gjeldende SoC og batteritemperatur.

      Får du et 85-batteri inn igjen, blir ladehastigheten opplagt den samme.

      • Stale By Roger Kolbu 03.10.2021 på 17:38

        Tallet 46 er gjennomsnittelig ladefart på SUC. Altså hvis jeg skal lade fra 0-100%, tar det 2 timer. Spørsmålet er hvis en setter inn 90kwt batteriet istedet for 85, blir hastighete bedre?

        • Roger Kolbu Stale By 03.10.2021 på 21:24

          Bare dumt å bli stående og lade til 100 prosent. Bortkastet tid, så fremt man da ikke finner på noe annet interessant å gjøre i den tiden.

          Et 90-batteri lader med en annen kurve enn 85 gjør.

          • Stale By Roger Kolbu 04.10.2021 på 00:14

            Jeg lader ikke til 100%. Hastigheten fra 20-80 ligger på ca 46. Det jeg lurer på er om de nye batteriene har en annen kjemi slik at hastigheten blir bedre. Regner med at en ny model s lader raskere kanskje pga nyere kjemi/teknologi.

    • VegarHenriksen Stale By 11.12.2022 på 19:10

      Ja. En i USA har følgende kurve med ny 90-pakke.

      6%-108kw
      7%-109kw
      9%-112kw
      10%-113kw
      15%-108kw
      20%-106kw
      25%-102kw
      30%-102kw
      35%-101kw
      40%-100kw
      45%-94kw
      50%-84kw
      55%-80kw
      60%-73kw
      65%-70kw
      70%-66kw
      75%- 64kw
      80%-62kw
      85%-58kw
      90%-51kw
      95%-48kw

      • Roger Kolbu VegarHenriksen 17.01.2023 på 08:29

        En ladekurve har også en klar sammenheng med hvilken temperatur batteripakken har. For hver grads endring, er også ladestyrken annerledes på akkurat samme SoC.
        Derfor kan man altså ikke se bedømme en ladekurve – uten å vite hvilken temperatur batteripakken til en hver tid har i løpet av ladeøkten.