Hva vil det koste å bytte hovedbatteriet i en Tesla?

Nå som de første leverte Model S i Norge begynner å falle utenfor batterigarantitiden på 8 år, er det nok mange Tesla-eiere som begynner å bli urolige for hvilken kostnad et bytte av hovedbatteriet vil ha. Vi har nå fått svar fra Tesla på dette spørsmålet!
Read this article in English:
What will it cost to replace the main battery in a Tesla?
OBS!
Denne artikkelen er fra 2021. Etter den tid er moms på batterier kommet. Derfor er prisene nedenfor ikke helt korrekte.
Et restaurert/reparert batteri koster nå (våren 2023) ca. kr. 130.000. Et nytt 90kWh-batteri koster ca. kr. 210.000.
Det er ingen enkel øvelse å skulle gi pris pr. batteri, da det finnes flere batterityper, og prisene stadig er under endring.
Merk at følgende priser er eks.moms, da batterier av denne typen selges uten moms i Norge.
Tesla har lagt inn en pant på hver batteripakke, ved at de setter inn en batteripakke (ny eller reparert) – og beholder den gamle batteripakka.
Dagens satser hos Tesla på denne rabatten er:
- Model 3/Y = 5.000,- USD
- Model S/X = 10.000,- USD
Det betyr at dersom noen andre enn Tesla ønsker å beholde en batteripakke etter byttet, så frafaller denne rabatten. Verdien på US$5.000/10.000 må da legges til i prisen man må betale for byttet.
Reman er «remanufactured». Disse er noe rimeligere, men Tesla kan på ingen måte garantere å ha dette tilgjengelig for en kunde som ønsker en helt ny batteripakke i bilen sin.
Disse prisene gir et estimat av hva de forskjellige batteriene koster (eksklusiv arbeidskostnad).
For å kunne gi nøyaktige priser, må Tesla ha bilens VIN-nummer, og deretter se omfanget av jobben.
Pant for batteripakke er altså allerede inkludert i disse prisene. Det beregnes heller ikke moms på slike batterier.
Dette er hva du må betale:
- Model S/X 75kWh
- Batteri (nytt) = NOK 159.800,-
- Batteri (Reman) = NOK 109.600,-
- +Arbeid S = NOK 3.217,50 (4.022,00 inkl. mva)
- +Arbeid X = NOK 3.795,00 (4.743,75 inkl. mva)
- Model S 85kWh
- Batteri (nytt 90kWh) = NOK 182.640,-
- Batteri (Reman 85kWh) = NOK 136.480,-
- +Arbeid = NOK 3.217,50 (4.022,00 inkl. mva)
- Model S/X 90kWh
- Batteri (nytt) = NOK 182.640,-
- +Arbeid S = NOK 3.217,50 (4.022,00 inkl. mva)
- +Arbeid X = NOK 3.795,00 (4.743,75 inkl. mva)
Prising av reparasjon på batterier med 60kWh, 70kWh og 100kWh, gjøres på forespørsel.
Både nytt og reparert batteri (remanufactured) vil ha en garantitid på 4 år / 80.000 km.
For øvrig gjelder også 5 års reklamasjonstid på disse batteriene.
Et bytte av batteri innenfor bilens garantiperiode, utløser ingen ny forlenget garanti.
Hvilke andre muligheter har du?
TOCN har for lengst innledet samarbeid med vår eksisterende samarbeidspartner, Bilexperten Bosch, om reparasjoner av hovedbatterier.
De tilbyr, via sitt nye selskap, EV Hub, reparasjon av disse batteriene, og etter planen vil kundens batteri bli reparert på individuell basis. Altså at du beholder ditt eget batteri.
Dette betyr at omfanget på jobben vil bli vurdert, en pris fastsatt, og kunden vil bli tilbudt en lånebil i hele reparasjonsperioden.
Bilexperten Bosch (EV Hub) har et eget verksted i Oslo for reparasjon av elbil-batterier.
Deres løsning er vesentlig rimeligere enn den Teslas kostnadsoversikt viser. Pr. april 2023 vil de fleste reparasjoner koste mellom 50.000 og 80.000 kroner – avhengig av om det er én eller flere delpakker som er defekte.
EV Services, også en av klubbens samarbeidspartnere, tilbyr reparasjon av både batteri og motor til en Tesla.
Elbilmek (også samarbeidspartner) reparerer batterier.
Hva med bytte av DU/motor på en eldre RWD-utgave?
Vår erfaring, er at det vil koste ca. kr. 65.000 å bytte til en overhalt motor (med din egen defekte motor som innbytte). Mer om det i en egen artikkel.
Vi i TOCN vil selvsagt holde dere løpende oppdatert i saken!
DISKUSJONER — 15 svar
Du må være innlogget for å kunne kommentere.
Dere skriver at pant er allerede inkludert. Mener dere at en kan trekke fra pant hvis en ikke ønsker å beholde det gamle, eller mener dere at panten allerede er trukket fra i prisene som er oppgitt?
Panten er trukket fra.
Ønsker man å beholde sitt gamle defekte batteri, må det i den oppgitte prisen legges til verdien av US$10.000 for et S/X-batteri.
Det står i artikkelen «Både nytt og reparert batteri (remanufactured) vil ha en garantitid på 4 år / 80.000 km.». Betyr dette at Tesla, etter havari på hovebatteri i garantitiden, vil eller må gi disse betingelsene på refurbished batterier ?
Det blir gitt ny garanti, dersom batteriet er kjøpt fra Tesla.
Et gratis bytte under garantiperioden, utløser ingen ny garanti. En helt normal politikk.
Kan man ved skifte av batteri sette inn et større?
Normalt skal man kunne veksle mellem alle batterier under 100kWh.
100-batteriet veier dog en del mer enn de andre, samt at enkelte kabler ikke er beregnet (kapasitetsmessig) for den styrken.
Er det teknisk mulig å få et 90 Kwh batteri til en modell X 75?
Ja, det er vel kun 100-batteriet som krever at bilen opprinnelig hadde 100-batteri.
Alle andre kan teoretisk velge opp til 90kWh.
90kWh-batteriet kan dog kreve et skifte av ulike komponenter i hjulopphenget.
Vil et Batteri bytte medføre raskere lading enn en 2014 p85+ med sneglelading(46kw/t)?
Ikke vet jeg hvor du har fått tallet 46kW/t fra, for som med alle batterier, lades det med ulik styrke gjennom ladeøkten – og styrken er relatert til den til en hver tid gjeldende SoC og batteritemperatur.
Får du et 85-batteri inn igjen, blir ladehastigheten opplagt den samme.
Tallet 46 er gjennomsnittelig ladefart på SUC. Altså hvis jeg skal lade fra 0-100%, tar det 2 timer. Spørsmålet er hvis en setter inn 90kwt batteriet istedet for 85, blir hastighete bedre?
Bare dumt å bli stående og lade til 100 prosent. Bortkastet tid, så fremt man da ikke finner på noe annet interessant å gjøre i den tiden.
Et 90-batteri lader med en annen kurve enn 85 gjør.
Jeg lader ikke til 100%. Hastigheten fra 20-80 ligger på ca 46. Det jeg lurer på er om de nye batteriene har en annen kjemi slik at hastigheten blir bedre. Regner med at en ny model s lader raskere kanskje pga nyere kjemi/teknologi.
Ja. En i USA har følgende kurve med ny 90-pakke.
6%-108kw
7%-109kw
9%-112kw
10%-113kw
15%-108kw
20%-106kw
25%-102kw
30%-102kw
35%-101kw
40%-100kw
45%-94kw
50%-84kw
55%-80kw
60%-73kw
65%-70kw
70%-66kw
75%- 64kw
80%-62kw
85%-58kw
90%-51kw
95%-48kw
En ladekurve har også en klar sammenheng med hvilken temperatur batteripakken har. For hver grads endring, er også ladestyrken annerledes på akkurat samme SoC.
Derfor kan man altså ikke se bedømme en ladekurve – uten å vite hvilken temperatur batteripakken til en hver tid har i løpet av ladeøkten.