Ladeveiledning

Ladetid

Hvor lang tid tar det å lade? Dette er et standard spørsmål en Teslaeier kan få og som man kan lure litt på selv også og som denne ladeveiledningen vil gi noen svar på.

Tiden det tar å lade en Tesla kommer an på tre ting:

  1. Hvor varmt batteriet er ved ladestart
    Er batteriet kaldt, må batteriet varmes før man kan begynne å lade. Man vil da ikke se noen fremgang på ladingen før batteriet er varmet. Skal man etterlate bilen på et kaldt sted noen dager, kan det lønne seg å starte lading mens bilen er varm etter kjøring, fremfor å starte lading litt før man skal kjøre da dette da plutselig kan ta litt lengre tid enn antatt da man må bruke ekstra energi på å varme batteriet først.
  2. Hvor fullt batteriet er ved ladestart – jo mindre man har igjen, jo lengre tid tar det å lade opp.
  3. Hvor mye effekt man kan få ut av punktet man lader fra

Ladehastighet/ladeeffekt

Ladehastigheten vil variere ut i fra hvor stor effekt du får ut av ladepunktet du lader fra. Effekt = Spenning (V) x Strømstyrke(A)

Tabellen under viser ladehastigheten ift effekt på lading (bortsett fra for superlader).

adaptere
Bilde: Teslamotors.com

Må man skru ned strømstyrken på et ladepunkt for å spare en skjør sikringskurs, vil ladeeffekten gå ned også.

Lading på superlader

Dette er den hurtigste form for lading av en Model S og Model X.
Superladere ligger med en gjennomsnittlig avstand av 20 mil fra hverandre. 

For mer om best mulig utnyttelse av superlader, les mer på siden som beskriver superlading

CHAdeMO-lading

Chademo er opprinnelig en japansk ladestandard som blant annet benyttes av Nissan.

Det er ikke så lenge siden Tesla kom med et adapter som gjør at man med en Tesla kan benytte CHAdeMO-ladere. Det vil ta mye lengre tid å lade med CHAdeMO enn med en superlader, men det går fortere enn med en type-2. På siden for CHAdeMO-lading kan man lære mer om hvordan man bruker adapteret. 

Et problem med Chademo er at de er dyre å sette opp, at det som oftest bare er en chademo-lader per destinasjon, og at det dermed kan bli sjanse for ladekø.
Det er nå mulig å låne chademo-adapter på enkelte steder i Norge.

Lading med Type-2 

 Som tabellen over viser, kan ladere med type 2 kontakt ha litt forskjellig effekt avhengig av infrastrukturen.

Dette er den tredje hurtigste måten å lade en Model-S/Model X på om man kobler seg opp til en 22kW lader og har dobbeltlader. Har man utvidet lader(nyere bil) får man max 16,5kW ut av ladepunktet. Med enkeltlader i bilen, får man bare max 11kW.

Fordelen med disse laderene, er at de er relativt billige å sette opp

Ladefondet har satt opp en mengde type-2 ladere med støtte fra medlemmer. 

Les også her:

For å lese mer om hvor klubben har satt opp Ladefondsladere

For å lese med om type-2 lading, sjekk veiledning i lading med Type-2

Lading med blått adapter

Les mer om blått adapter 

Lading med rødt adapter

Les mer om rødt adapter

Ladekart:

I Norge er det nobil.no som er databasen alle rapporterer nye ladestasjoner inn til.

Det finnes flere applikasjoner for mobiltelefon som henter data herfra.

I tillegg finnes det snille og hjelpsomme elbilister som har registrert laderen sin hjemme  hos ladekameratene.

ladekameratene.no har  forøvrig en webside med nyttige lenker til ulike ladekart, som er spesielt laget for å passe som startside den store skjermen i bilen.

 Sammenligning mellom en 85kW bil og en 60kW bil på superlader og lading med Chademo.

 

Om lading hjemme:

https://www.hafslundnett.no/oss/presse_og_aktuelt/14389 

Relaterte artikler:

Lading på Superlader
Chademo lading
Lading med type-2
Utlån av Chademoadapter
Hva er ladefondet

Hvor er ladefondsladerene