Ladevettregler

Når vi nå begynner å bli mange som har ladbare biler, både elektriske og halvelektriske, er det et stadig større press på de tilgjengelige ladeplassene.

  • For noen elbiler av andre merker enn Tesla, er det helt nødvendig å lade i løpet av dagen for at man skal komme seg hjem igjen.
  • For de større elbilene er aksjonsradiusen større, men med det blir det også et økt behov for lading da disse gjerne kjøpes av de som kjører langt.
  • Bor man i byen med gateparkering eller i et borettslag, er det ikke alltid tilgjengelige ladeplasser ved boligen, og man er avhengig av de offentlige ladestasjonene.
  • Er man på gjennomreise der det er lite ladere, er det viktig at laderen er tilgjengelig og virker.

Det er med andre ord ingen fasit på hvem som trenger ladeplassen mest, og det finnes mange med ladebehov.
Parkeringsplasser for elbil med lading har ingen ladekrav, men med mange som gjerne vil lade, blir det ikke rett å oppta en ladeplass uten å lade.
I de fleste kommuner er det gratis for elbiler å parkere på alle kommunale parkeringsplasser. Det bør dermed ikke være nødvendig å ta opp en ladeplass. Har man god tid (typisk ved overnatting) trenger man ikke nødvendigvis hurtig lading, så lenge man får fylt opp batteriet før man skal videre (se mer om ladehastighet i tabellen i artikkelen Ladeveiledning).

Ladevettregler

Oppsummert er det følgende laderegler de fleste oppfatter bør gjelde:

  1. Parker aldri på ladeplass med mindre du trenger å lade.
  2. Legg en lapp i vindusruten med din kontaktinformasjon når du går fra bilen mens du lader. Da er det mulig å ta kontakt om det skulle skje noe underveis.
  3. Slipp til andre elbilister når du er ferdig med å lade, ved å flytte bilen. Her er det god hjelp å følge med på mobilappen for å se hvor lang tid det er igjen.
  4. Lade kun til 80%, evt. nok til å komme til neste lader med litt sikkerhetsmargin, spesielt om det er mange som venter.
  5. Har du god tid, sett gjerne bilen på lading på et annet uttak enn 22kW – som for eksempel er mulig i Arvidsjaur.
  6. Ved superlading: noen steder har man en mengde ladeplasser der man rygger inn, og én ladeplass der man kjører inn med fronten først. Spar gjerne «nose in»-plassen til en Model X med henger.

Greit å vite ved superlading

  • Den mest effektive ladingen foregår mellom 20% og 80% batteri.
  • Mot slutten av ladetiden: jo nærmere 100% man kommer, jo saktere vil ladingen gå (ett av unntakene er for software-begrensede 60-modeller). Dette er for å skåne batteriet. De siste prosentene tar veldig lang tid. Det er dermed liten vits å lade fra 90% til 100% med mindre man skal til et sted og tilbake der det ikke er lademuligheter.

Se forøvrig artikkelen Lading på superlader for mer om hvordan å optimalisere superladingen.

Sikkerhetsregler

Noen sikkerhetsregler det kan være greit å få med seg, spesielt når man lader ved hjelp av bilens ladekabel (UMC):

  1. Still gjerne ned amperestyrken til å begynne med (fra skjermen i bilen), og justér den opp etter hvert som du ser at alt går bra.
  2. Oppheng av ladekladd: Eldre ladepunkter er enkle husholdningskontakter (Schuko). Disse har ikke alltid noen opphengsmuligheter til lade»kladden» slik at ladekabelen blir hengene med vekt på seg og med tilhørende stress på kontaktpunktene. Hvis mulig, avlaste ved å henge ladekabelen på en krok.
  3. Sjekk under ladingen innimellom for å kontrollere eventuell varmgang, slik at verken kontakter eller ladekabel smelter. Eldre elektriske anlegg kan være underdimensjonerte eller det kan ha dårlige koblinger. Varmgang øker risiko for brann. Det er som oftest sikringene som ryker om noe ureglementert skjer, men det er mindre styr å sjekke én ekstra gang, for å slippe ødelagt ladekabel og avbrutt lading.

 

Share:

DISKUSJONER — Ett svar

Beklager, men kommentering er deaktivert.