Ladehastigheter for ulike Tesla-modeller

Tesla har lansert en rekke forskjellige batteripakker, både i form av kapasitet, og ny/eldre teknologi for batteriene. Det er derfor til tider stor forskjell på hvilken hastighet man kan oppnå å lade med på superchargere.

Forutsetninger for rask lading

Det er hovedsaklig 3 forutsetninger for å få maksimal hastighet på supercharger:

  1. Du må passe på å ikke dele et ladepar
    • Hvert ladepar er delt i A og B som deler én strømforsynings totaleffekt på 135kW. Lader du f.eks på 2A, så må 2B være ledig for å få best fart.
  2. Batteriet må være varmt nok
    • Batteripakken må være litt over 30 grader celcius for å få maks ladehastighet. Å kjøre minst 15 mil før man stopper for å lade, er et godt utgangpunkt på vinterstid. Men også om sommeren må man gjerne kjøre et godt stykke for å oppnå høy nok temperatur.
  3. Du må starte ladingen med lav SoC (State of Charge)
    • Hva som er lav SoC varierer med batteripakkene, men når man har «for mye» strøm på batteriet, blir ladehastigheten justert ned.

Hastighet for batteripakkene

Batteripakkens versjon vil påvirke ladehastigheten på supercharging:
  • Nyere modell 60 og 75 (etter ca. juni 2016) har en batteripakke på 350V, og dette medfører at de sjelden får mer enn ca 98kW på supercharger.
  • De fleste andre modeller har batteripakke på 400V, og kan under gode forhold oppnå ca 118kW i praksis på supercharger.

Det er derimot flere unntak:

  • De første 60-modellene hadde 400V batteripakke, men kunne ikke oppgraderes til 75, da batteripakken ikke hadde mer brutto kapasitet.
  • Enkelte 75-modeller levert ca sommeren 2017, ble levert med 85kWh batteripakker som var softwarebegrenset til 75kW.

Er man i tvil, kan man legge seg ned på bakken og se under bilen ved høyre forhjul. Det finner man batteripakkens merkelapp med informasjon om dets kapasitet. I dette tilfellet er batteripakken på 75 kWh og har 350V spenning.

Hva er «lav SoC» for min bil?

Man må ha lite strøm på batteripakken for å få høyest mulig effekt på supercharging. Men hvor lite er «lite nok» for å få dette? Dette er veldig vanskelig å svare på da det varierer mye fra modell til modell. Her er to konkrete eksempler:
Tesla Model S 85 (2013) lader her på ca 117kW frem til ca 22% SoC og så begynner effekten å dale.

Blå linje: Ladeeffekt i kW. Rød linje: State of Charge

Tesla Model X 75 (2017) lader på 90kW ved ca 14% SoC og det øker sakte helt opp til 99kW ved ca 46% SoC, så begynner effekten å dale. Denne bilen har altså lavere topp-effekt, men til gjengjeld varer toppen helt til nesten 50% SoC.

Blå linje: Ladeeffekt i kW. Rød linje: State of Charge

Merk at dette er bare to eksempler på hvordan ladehastighet endres med SoC, og at det er forskjeller mellom batteripakker og gammel/ny bil. Dette er på ingen måte en fasit, og det er helt naturlig at andre batteripakker har et litt annet mønster på tilsvarende grafer.

Tekst og foto: Per-Torben Sørensen
Hovedbilde: Steven Ridgeway Esser

Share: