Fiks ferdig med Tesla Mobile Service

Thomas Mohn fra Bergen føler seg som en meget heldig mann. Teslas Mobile Service svingte innom og fikset baksete, lukking av panser, justerte avatar og underviste i effektiv forbruk på hans Model X med seks seter. Alt fikset på stripe i løpet av én time.

– Alt var fiks ferdig etter møtet med Tesla Mobile Service. Hundeburet og bagasjeromsmatten lå pent på plass igjen da jeg skulle kjøre av sted etterpå, forteller Thomas Mohn.

Model X har han kjørt siden september sist år. Familien på fem, hvorav to barn og én hund, har romslig plass å boltre seg på. Thomas holder til i Bergen, og det er Tesla Kokstad som er hans nærmeste servicesenter. Men denne gang var det ikke servicesenterets folk som gjorde bilen hans kjøreklar igjen. Det var det en av de mobile servicebilene Tesla har sendt ut på veiene som sørget for.

– Jeg hadde snakket med Tesla Kokstad, og fått en time til å fikse på baksetet. Det ville ikke opp igjen, etter å ha ligget nede en stund. Vi har hund og hundebur i bilen, og derfor er baksetet på tredje rad vanligvis lagt ned, forteller Thomas. Han dro innom og snakket med Tesla Kokstad, og de mente at selv om det kun var en vaier som var ødelagt, så måtte begge setene på tredje rad byttes ut.

– Servicemannen på Tesla Kokstad var en meget hyggelig mann, og han tok godt imot oss like før stengetid. Jeg hadde toåringen min med, og han fikk en ødelagt FOB å leke med i ventetiden som oppsto. Med leketøy, var ikke ventetiden noe problem, forteller Thomas. Men servicemannen på Kokstad sto på sitt, selv etter å ha sett på problemet. Tredje seterad måtte byttes.

Så, plutselig en morgen, ble Thomas oppringt. En hyggelig dame fra Tesla Mobile Service fortalte at de ønsket å sende en servicetekniker for å skifte den ødelagte vaieren i tredje seterad. Thomas skjønte ikke helt at det kunne la seg gjøre, men etter enda en telefonsamtale, ankom serviceteknikeren til Thomas’ egen arbeidsplass i Sandviken, utenfor Bergen. Teknikeren  hadde funnet en vaier på delelageret som passet perfekt. Han tok fram drillen og jobbet i vei ute på parkeringsplassen, mens Thomas jobbet videre inne. Etter en times tid fikk han telefon fra serviceteknikeren. Da var bilen ferdig reparert.

En liten prat, og etter at noen flere småfeil var fikset, sa serviceteknikeren: «La oss se på strømforbruket ditt». Han hadde lagt merke til at forbruket i bilen lå litt høyt, så Thomas fikk flere gode tips om hvordan dette kunne senkes i hans daglig kjøring, 15 prosent mindre forbruk, kunne Thomas registrere etter første turen, der alle de nye tipsene var tatt i bruk.

Tesla Mobile Service har foreløpig kun tillatelse til å gjøre enkle reparasjoner, informerer Tesla Norge. Det gjeldende regelverket er ikke laget for mobile servicetilbud, slik at det er kun veihjelpstjenester i begrenset omfang som kan utføres. Regelverket i Norge inneholder nemlig krav som forutsetter at det er faste servicesentere, i fysiske bygninger som kan gjennomføre ordinære reparasjoner. Tesla Norge har for tiden en god og konstruktiv dialog med Statens Vegvesen. Så langt er det et begrenset antall Mobile Service-biler som får lov til å levere det fulle tjenestetilbudet som Tesla Norge ønsker å yte.

Prikken over i-en i historien, synes Thomas, er at avataren på skjermene inne i bilen fikk nye felger. Via en liten PC-jobb som tok noen få minutter, ordnet servicemannen det. Nå er det fine 22 tommer Turbin Onyx på avatarbilen.

Thomas er meget imponert over hvor utrolig bra servicenivået til reparatøren på Mobile Service-bilen var. Og muligheten for mange flere slike servicebiler er absolutt til stede etter hvert.

Tekst: Journalist Vigdis Margrethe Løver
Foto: Roger Kolbu (TOCN) og privat

 

Share: