Til fjells med Tesla

2020 har vært et annerledes år, med en økende mengde ferie- og fritidsreiser blant nordmenn i eget land. Noen har kjøpt seg ny hytte, andre har oppholdt seg mye mer på hytta enn vanlig, mange har også kjørt rundt og oppdaget Norge. Det har dermed vært et merkbart ekstra trykk på enkelte superchargere, og spesielt i fjellområdene. Tesla har derfor sett behovet for å fremskynde både utvidelser og utbygging av superchargere på slike steder.

Det har nå i desember kommet flere gode nyheter for dem som skal opp i fjellet!

Notodden

En helt ny supercharger er blitt satt opp i Notodden, og står nå (etter kort byggetid) klar. Her har de, og med mye hard jobbing i sluttfasen, virkelig stått på for å få alt klart, før juletrafikken starter.

Notodden er midt i et populært område for hyttefolk og turister. Laderen ble derfor lagt ved en matvarebutikk, slik at ladende kunder, på vei til fjellet, lett kan handle inn det de trenger, mens de lader bilen.

Ladepunktene befinner seg på parkeringsplassen rett utenfor Rema 1000 ved Tuven, der man kan handle mat, eller nyte en film på skjermen i bilen – tilknyttet lokal wifi, mens bilen lader.

Superchargereren ligger for øvrig like ved Notodden flyplass og Tuven-senter.

I tillegg er E134 nylig blitt opprustet til en mye bedre vei, så mange vil nok ønske å kjøre akkurat denne veien over fjellet mellom Østlandet og Vestlandet. Her så man at superchargeren i Åmot var mye brukt – og ganske ofte full. Det ble dermed bestemt at Notodden måtte opp så fort som mulig, for å kunne avlaste trafikken, og kanskje også lede ladetrafikken andre veier enn det den har gått fram til i dag. Hytteturister, til eksempelvis Rjukan og Rauland-området, vil med denne laderen få en enklere reise, med et godt stoppested på veien.

Det er her satt opp 12 stk. V3 (250 kW) ladepunkter. Fire plasser er av typen «pull through», slik at de som har henger også lett kommer til.

Kun V3 (CCS) på Notodden

Som med alle nye superchargerstasjoner i Teslas regi, består Notodden Supercharger av kun CCS-ladere. Dette betyr at du må ha enten en Model 3, en nyere Model S eller X (fra medio 2019) – eller at du har oppgradert din eldre Model S/X til å kunne lade på CCS.

Rema 1000 ved Notodden flyplass, før Tesla-laderne kom på plass. Foto: Google

Mer ladekapasitet i fjellet

Lampeland i Numedalen

Ved Lampeland er det blitt lagt til fire nye ladepunkter, slik at det nå er 12 stk. V2-ladere tilgjengelig – som en forsterkning av FV40. Her har det til tider vært vært trangt om plassen, og økende trafikk. FV40 dekker store hytteområder, som Flesberg, Veggli, Rollag, Rødberg, Nore og Uvdal – helt opp til Geilo.

Maurset

Bergensere med hytte på fjellet, vil ha glede av et ekstra sted å hurtiglade. Før i høst ble fjellovergangen mellom Bergen og Gol på RV7 styrket med ny superladerlokasjon på Maurset, der Eidfjord har vært en travel lader. Har du mer strøm igjen kan du nå kjøre forbi ladekøen på Eidfjord, og heller lade på Maurset.

Gol West i Hallingdalen

I tillegg åpner det nå øyeblikkelig åtte V3 (250 kW) ladepunkter på Gol West, i tillegg til de 16 stk. V2 (150 kW) som er der allerede. Gol West er med andre ord den første norske «hybrid» superchargeren, der ny og eldre teknologi finnes på samme sted.  Med sine nå totalt 24 ladepunkter, er dette en ganske stor supercharger. Dette forsterker tilbudet på RV7, for trafikk som skal videre til Ål og Geilo, eller videre til  Hemsedal og Bergen.

Leira Supercharger

For noen få uker siden kom Leira supercharger i drift, – rett over på nordøstsiden av Golsfjellet.

Tekst: Vigdis Asbjørnsen

Share: