En Giga-opplevelse i Tesla-fabrikken, Berlin 2023

44 meget interesserte og spente TOCN-medlemmer stilte opp i samlet flokk foran portene til Tesla Gigafactory Berlin-Brandenburg fredag 4. august. Nøyaktig klokken 15:00 slapp én og én inn portene, og den store guidede turen i fabrikken kunne starte.

Fabrikkområdet vokser stadig, og nye bygninger popper opp! Foto: Roger Kolbu

Mange tok bilen nedover mot Berlin
– Denne fabrikken var enorm, mye større enn det vi hadde forestilt oss på forhånd, fortalte Monica Melby Malmhaug fra Skien. Hun hadde kjørt nedover sammen med ektemannen i deres Model 3, og brukte to dager på å komme seg ned til Berlin. Overnattingen var i bilen på rasteplass ved grensen til Tyskland, i det ekteparet kaller Hotel Elon, rom nr 3.

– Egentlig var jeg kun med for turen sin skyld, for jeg hadde ikke fått plass blant de heldige som fikk komme inn i fabrikken. Men, fordi det ble en ledig plass pga. av at en av de påmeldte likevel i siste liten ikke kunne komme, kom jeg inn jeg også, forteller Monica.

Samling, før registrering og tilgang til området innenfor portene. Foto: Roger Kolbu

Imponert
Hun følte seg superheldig, og storkoste seg på rundturen innendørs. Hun hadde på forhånd sett på filmer på YouTube fra fabrikkene til Tesla, men å oppleve dem på nært hold i virkeligheten, det var en enorm opplevelse, syntes hun.

Det som imponerte mest var de mega store pressene som forvandlet flate aluminiumsplater til bildeler i 3D-format.  En annen imponerende opplevelse var de røde robot-armene, som kunne strekke seg like høyt som et vanlig norsk hus. Disse robotene svingte seg lekende lett ned mot små pressede aluminiumsdeler, som til slutt ble samlet sammen til en ny Model Y. Alt nøye overvåket av de vel 10.000 ansatte som jobber der – fordelt på 3 skift. Hvert 45. sekund trillet en ny Tesla ut av tunnelen etter en siste inspeksjon, før de ble sendt ut på landeveien og til ventende kunder.

Gruppens hovedansvarlige fra Tesla, forteller oss om besøkets innhold og hva vi kan forvente oss. Foto: Roger Kolbu

Andreas Kraft fra Drøbak var en annen av de heldige som fikk rundtur i giga-fabrikken. Han hadde vært en svingom innom fabrikken i oktober 2022 da den var under bygging, og syntes det var helt utrolig hvor store forandringer det var skjedd på området, bare i løpet av 9 måneder.

Guidet omvisning
Han likte godt måten den guidede turen innendørs var lagt opp på, hvor vi ble delt opp i tre mindre grupper med hver vår guide. Med fulladede mobiler og øreplugger var det greit å høre alt guiden sa, til tross for stedvis høyt støynivå i produksjonen. Alle deltakerne ble også av klubben utstyrt med spesiallaget grå t-skjorte, samt oransje vest og hvit hjelm fra Tesla.

Hver gruppe besto av 15 personer, og deltakerne fikk hver utdelt sin helt unike QR-kode som gav tilgang til guidens løpende informasjon gjennom turen, på egen mobiltelefon og øreplugger/hodetelefoner. Skjermdump: Roger Kolbu

Det var varmt og godt inne i fabrikken, og smale oppmerkede veier å gå på. Lange «tog» med vogner fullastede med ferdigpressede bildeler og trucker i stor fart, føk forbi på kryss og tvers i de brede veiene mellom alle maskinene som jobbet for fullt. Fabrikken opplevdes som en eneste stor maurtue i rødt og hvitt, hvor alle visste hvor de skulle til enhver tid.

Tesla Norges tidligere serviceansvarlige, som for tiden fordeler sine jobboppgaver mellom Berlin og Oslo, tok oss hjertelig imot. Her i dialog med våre to besøksansvarlige fra Tesla Gigafactory. Foto: Roger Kolbu

Stort og effektivt
– At denne fabrikken allerede er Berlins største arbeidsplass, sier jo sitt om størrelsen. Og at det å produsere en ny Tesla tar en tredel av tiden VW bruker på sin produksjon pr. bil, tilsier at Tesla har en meget effektiv fabrikk. 10 timer pr. bil er formidabelt, mener Andreas Kraft. Han har interessert seg for Tesla siden de første Model S-ene kom til Norge for ti år siden, men sin egen Tesla, en Model Y, hentet han først ut i 2021, etter to års ventetid.

Det ble også god tid til det sosiale på denne giga-turen. Felles møteplasser, felles lunsj, felles måltider, felles restaurantbesøk på fredagskvelden – mens det hele tiden var Tesla som var hovedtemaet i alle samtalene. At middagen fredag kveld ble avbrutt av en brannalarm, hvor alle gjestene raskt ble loset ut, gjorde ingen ting. Det var en kjøkkenvifte i en tilstøtende restaurant som hadde utløst alarmen, så middagen kunne fortsette etter en halvtimes tid utendørs.

I forkant av fabrikkbesøket, fikk gruppen samlet seg for utdeling av t-skjorter samt en deilig lunsj på et nærliggende gjestehus. Foto: Roger Kolbu

Temperaturen under lunsjen var heldigvis som en typisk norsk sommer. Foto: Roger Kolbu

En fantastisk tur, som kun klubbene i Europa foreløpig har mulighet til å oppleve. 

– Hvorfor det er kun dere som får komme inn i fabrikken? Jo, fordi dere er dedikerte klubber som er meget verdifulle for oss i Tesla, sa guidene.

Ved avslutningen av besøket, har gruppen 45 sekunder på seg til å samles og få tatt et gruppebilde. Dette er nemlig den tiden det tar mellom hver ferdigproduserte (og kontrollerte) bil som ruller ut fra kontrollportalen vi ser i bakgrunnen.

Til neste år har TOCN forhåpentligvis muligheten til et nytt besøk på Gigafactory i Berlin, så da er det kanskje din tur. Følg med på klubbsidene!

Tesla er i full sving med å ferdigstille hovedinngangen, der alle besøkende blir tatt i mot deres nye besøkssenter. Foto: Roger Kolbu


Tekst: Vigdis Margrethe Løver
Foto: Terje Førsund og Roger Kolbu


Fra Hotel nhow Berlin, der de deltakerne som bodde på hotellet fikk utdelt TOCNs spesialproduserte Gigafactory-t-skjorte. Foto: Terje Førsund

Deltakerne oppstilt på rekke og rad utenfor hotellet, klare til avreise mot lunsjrestauranten og fabrikkbesøket. Foto: Roger Kolbu

Det ble en (nødvendig) tett parkering bak lunsjrestauranten. Foto: Terje Førsund

Hotel nhow Berlin, med sin imponerende arkitektur. Foto: Terje Førsund

Øvelse gjør mester! Vi trente som aller raskest på oppstillingen for gruppebildet vi hadde maksimalt 45 sekunder på å gjennomføre på slutten av det kommende fabrikkbesøket. Foto: Terje Førsund


 

Share:

DISKUSJONER — Ingen svar ennå