Vel gjennomført vintertreff nummer 8

11.03.2024: TOCNs gode tradisjon med glattkjøring på Tisleifjorden ble i år gjennomført prikkfritt, og ett av høydepunktene var verdens første lysshow på isen. Nye og gamle Tesla-eiere var stolte deltakere.

Tesla-eiere fra nord og sør i landet, samt fra Irland, England, Tyskland, Finland og Sverige, deltok på årets vintertreff på Golsfjellet.

Isbanekjøring i regi av Tesla Owners Club Norway er et årlig arrangement som skaper interesse blant Tesla-eierne, og de fleste får seg mange aha-opplevelser på glatta.

Nå og da måtte IceDrive ut på banen og trekke ut biler som hadde «forvillet» seg ut av banen. Foto: Roger Kolbu

En av dem som deltok på treffet for aller første gang, var Andrés Karlsen Ebbesvik fra Voss. Han tok den lange kjøreturen til årets vintertreff, sammen med kjæresten Marte Feøy Ramsøy, i sin Tesla Model Y, for å bli bedre kjent med bilen og kreftene i kjøretøyet sitt.

Marte Feøy Ramsøy var fornøyd passasjer, mens kjæresten Andrés Karlsen Ebbesvik testet bilen på isen. Foto: Vigdis Margrethe Løver

Trygt leketøy
– Teslaen er jo på en måte et leketøy, samtidig som den er en sikker familiebil – med meget smart oppbevaring til alt en familie må ha med seg på tur, mener Andrés. Han har hatt bilen sin i snart to år, men glattkjøringskurs, slik det legges til rette for på Tisleifjorden, har han aldri deltatt på tidligere. På tre forskjellige poster sto instruktørene og fortalte hvordan svinger, oppbremsinger og unnamanøvrering kan utføres på aller tryggeste måte, og BestDrive hadde med seg åtte dekkpakker med forskjellige dekk, som kunne testes ut av ivrige sjåfører.

BestDrive byttet dekk i to fulle dager. Foto: Roger Kolbu

Vinterdekk ble testet ut
– Det var helt utrolig bra at vi hadde mulighet til å prøve ut andre typer dekk. Jeg har hittil kjørt med piggdekk, men opplevde at det faktisk ble den samme stødige følelsen på glattisen med piggfrie Continental VikingContact 8-dekk. Det var jo nesten ikke til å tro at det var like bra å kjøre piggfritt, forteller Andrés opprømt. Han foretok en sterk oppbremsing på en av banene, og bilen bremset så bra at han som kom etter i en annen Tesla, måtte gjøre en kontrollert unnamanøver for å komme vel forbi.

Og Andrés var ikke alene om den oppfatningen. Mang en deltaker – selv tyskerne – ønsket å forlate isbanen med bilen på de nye dekkene fra Continental.

Lysshowet ble foreviget på mange mulige måter. Foto: Vigdis Asbjørnsen

Verden første lysshow på is
Lysshowet, som klubben hadde planlagt, var også en opplevelse som Andrés’ Tesla Model Y fikk være med på for aller første gang. En opplevelse som ga gåsehud og jubel blant alle deltakerne.

Se lysshowet fra isbanen i 4K-oppløsning (velges etter at videoen kommer opp)

Lysshowdesigneren Simon Pollock fra England, tok på seg oppgaven å stille opp 12 Teslaer i en ring – sammen med seks andre biler på sidelinjen. Etter en halvtimes tid med oppstilling, ble showet satt i gang på nøyaktig samme tidspunkt i alle bilene. Det var så flott at det ble kjørt én gang til, til stor fornøyelse for alle på isen.

Til tider ble det kø ved dekkskifteområdet i depotet. Foto: Roger Kolbu

Sosialt med Tesla-snakk
Kveldene på Storefjell Resort Hotel samlet alle sjåførene til sosiale treff i eget konferanserom, felles middager og samlinger i peisestuen. Tesla-snakk ble det god tid til, og nye vennskap i Tesla-miljøet ble etablert for mange.

Treff med mersmak
– Det er første gangen jeg deltar på et slikt treff, og det er definitivt ikke den siste gangen, mener Andrés Karlsen Ebbesvik. Til tross for lang vei til Golsfjellet, ga opplevelsen en god mersmak. Og Tesla Owners Club Norway skal gjøre alt de kan for at isbanekjøringen blir en realitet – også neste år. Vi sees i 2025!

Tekst: Vigdis Margrethe Løver


Noen bilder fra årets Vintertreff og Isbanekjøring:

En rekke medlemmer fra Tesla Owners Club Bavaria i Tyskland hadde det moro under Vintertreff. Foto: Roger Kolbu

Fra Sverige kom presidenten i Tesla Owners West Sweden, Tom Sjötun. Foto: Roger Kolbu

Dag Blakstad fra TOCN-styret dirigerte bilene ut på banen, slik at det ble trygg avstand mellom deltakerne. Foto: Roger Kolbu

Vi hadde også en rekke testområder, der deltakerne kunne forsøke seg på ulike øvelser. Foto: Roger Kolbu

De dyktige instruktørene gav også gode tilbakemeldinger til deltakerne som testet ut de ulike øvelsene. Foto: Roger Kolbu

Både verbal og visuell tilbakemelding er godt å få. Foto: Roger Kolbu

Vi hadde to redningsbiler fra IceDrive denne gang (ikke den til venstre, altså). Foto: Roger Kolbu

Klubbens nestleder, Terje Førsund, sammen med en av IceDrive sine dyktige redningsmenn. Foto: Roger Kolbu

Litt lunsj ble det også tid til, her organisert av Lars Nibstad fra Storefjell Resort Hotel. Foto: Roger Kolbu

Droner må til under arrangementet. Alle droneførerne hadde sine tillatelser på stell. Foto: Roger Kolbu

De tyske deltakerne fikk god opplæring på engelsk. Foto: Roger Kolbu

Gutta fra BestDrive hadde varme klær, og sto på med kontinuerlig hjulbytte over to dager. Foto: Roger Kolbu

BestDrive hadde med seg mange ulike dekktyper fra sitt sortiment – både med og uten pigg. Foto: Roger Kolbu


Noen dronebilder:

Deltakerne var flittig innom depotet for en kort pause. Foto: Roger Kolbu

Et raskt førermøte på banen, der alle ble instruert i hvilke øvelser og baner vi hadde til disposisjon. Foto: Roger Kolbu

Ryddig parkering i depotet. 5 meter mellom hver bil, var regelen. Foto: Roger Kolbu

De fleste benyttet anledningen til å få seg en pølse eller to… eller tre. Foto: Roger Kolbu

Forberedelse til lysshowet. Biler er på plass. Foto: Roger Kolbu

Alt utstyr klargjøres. Flere droner skal i luften, og kameraer skal settes i gang. Foto: Roger Kolbu


Noen bilder fra banekjøringen:

Sondre Sanne representerte Marcusbil på banen. Foto: Terje Førsund

Chedey Martin Mederos og Patricia Munoz Carril fikk fart på sin Model 3. Foto: Terje Førsund

Sarosh Mohammed Bekir tok turen helt fra Ranheim, for å være med på årets Vintertreff! Foto: Terje Førsund

Share:

DISKUSJONER — 2 svar