Presentasjon av TOCNs styremedlemmer: Vigdis Haugland Asbjørnsen har en finger med i det meste i TOCN

Det er vel nesten ikke én ting nestelederen i TOCN-styret, Asker-jenta Vigdis Haugland Asbjørnsen, ikke tar tak i når det gjelder Tesla, Teslaklubben, TOCNs medlemmer eller å finne løsninger for TOCN-medlemmenes problemer. Dessuten er hun meget aktiv på Tesla Owners Club Norways Twitter-konto, Facebook-side, Facebook-grupper og på TOCNs Instagram-konto. Mangler det noe på listen? Helt sikkert, men det fyller Vigdis inn så fort hun kan.

Kun en tegning
Tesla-engasjementet startet egentlig i i 2011. Da satt Vigdis Haugland Asbjørnsens mann på internett og leste om den nye elektriske bilen Tesla Model S. Han fant fort ut at den nye Teslaen som skulle komme, kunne oppfylle familiens behov for en god familiebil med akkurat den lange rekkevidden han ønsket seg. Både Vigdis, ektemannen og deres to døtre hadde allerede sett Tesla Roadster på veien, og var imponerte. Den dagen de satte seg ned for å reservere en Tesla Model S, fantes det kun en tegning av bilen. Den var ikke satt i produksjon ennå, men depositumet på 250.000 kroner ble innbetalt, og ventetiden kunne begynne.

Bellona
– I 2012 åpnet Tesla sin aller første butikk på Alnabru, og siden vi hadde bestilt og betalt et kjempestort depositum på en Signature-utgave, ble vi høytidelig invitert med på åpningen. Der traff vi sjefen for Tesla salg og service globalt, George Blakenship. Han sto inne i butikken med en knall rød Model S, mens Bellona-lederen Frederic Hauges Roadster sto utenfor butikken. Hauge hadde kjøpt sin Roadster for flere år siden allerede, og vi snakket med ham om hans erfaringer om rekkevidde og vinterkjøring og skjønte fort at han var meget fornøyd med bilen. Det var med på å stadfeste vårt eget valg av bilmodell, forteller Vigdis.

At Vigdis er ei allsidig jente, er ikke å ta i for mye. TOCN nyter veldig godt av hennes erfaringer når det gjelder arrangementer av alle slag. Hun er tålmodig, grundig og med en sterk rettferdighetssans. Til daglig jobber hun som konsulent i Sogeti, med software-testing og kvalitetssikring.

Mange jern i ilden
Hun har vokst opp i en meget aktiv speiderfamilie, og har selv gått alle gradene – til hun sto som leder og arrangør av store arrangement og turer for speiderne, var kursleder for nye speiderledere, og har vært med i det lokale kretsstyret for Oslo Nordmarka (og siden for hele Oslo krets). Fortsatt er hele familien med i speiderbevegelsen, men nå er det ektemannen som er mest aktiv.

Ellers er Vigdis en ivrig fotograf, og har vært det siden hun som 10-12-åring lånte sitt første sort-hvitt kamera. Hun ønsker seg en stor fotovegg i hjemmet, hvor bildene kan vises frem på en god måte. Det å ha bilder på PCen gir ikke den samme opplevelsen synes hun. Slektsforskning og lokalhistorie er også noe hun har stor interesse for, og noen ganger kan det være fint å gjøre andre ting enn hovedinteressen TOCN og Tesla. Under pandemien her det riktignok blitt enda litt mer elbil-engasjement, med et verv som styremedlem i Oslo og Akershus elbilforening.

Vekker oppsikt
– Da vi hadde fått vår Tesla, som en av de aller første i landet, var det mange som kikket med store øyne over alt hvor vi kom. Vi måtte sjekke blindsonen én ekstra gang ved filbytte hele tiden, da andre biler kjørte helt opp i vår Tesla for å filme eller ta nærbilder av den, forteller Vigdis litt lattermildt. Nesemerker på rutene var heller ikke uvanlig, så både hun og mannen hadde mye rutevask på bilen den første tiden. Det første som slo Vigdis da hun satte seg inn i sin egen Tesla, var hvor fin den egentlig var. Brukeropplevelsen syntes hun var ekstremt god og hun ble meget kjapt kjent med bilen. Personlige innstillinger på sete og ratt var ikke med fra begynnelsen, men etter en oppdatering var også dette på plass.

På kryss og tvers gjennom Europa
Den aller første sommeren i 2014, dro familien på ferietur nedover og vestover i Europa. Det var få superladere plassert etter veiene den gangen, men letingen etter ladeplasser ga ferieturen mange opplevelser. Fra bakgårder på hoteller med 13A-lading over natten, til England med sine to superladerstolper i London Docklands – med kun 7 km rekkevidde igjen på batteriet ved ankomst. Der var de i to dager, og rekkeviddeangsten ble satt på prøve flere ganger på reisen gjennom England opp mot York, før superlader i London hastig måtte besøkes igjen, før retur med toget gjennom tunellen, med påfølgende flere belgiske byer med Schuko-kontakt. Europaturné har det blitt mange av i disse årene som Tesla-eier, men nå er Teslas Superlader-nettverk bygget kraftig ut, noe som gjør ferien mye enklere.

Velvillig utlån av stikkontakt og 10A i bakgården på hotellet i Ghent, men neste morgen var det mye trafikk, og rigging av scene der.

Pionéer
En artig periode, og med en såpass tidlig bil, var det mye å diskutere på elbilforum. På forumet ble det snakket sterkt om å lage en egen Tesla-klubb, og siden Vigdis allerede var meget aktiv på forumet, ble hun foreslått inn i det aller første valgte TOCN-styret. Hun meldte seg inn som betalende medlem i TOCN like før den første formelle Generalforsamlingen i mai 2014, og siden har hun blitt værende som styremedlem – og som nestleder siden 2015.

– Det er veldig gøy å lage arrangementer som alle kan delta på. Jeg liker også å samle informasjon om Tesla-relaterte ting, lage gode artikler hvor medlemmene kan få nye og riktige opplysninger om bilen sin. Det er også meget hyggelig når artiklene jeg har lagt mange timers arbeid i, blir delt av andre på sosiale medier, forteller Vigdis.

 
 
 
 
 
Se dette innlegget på Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Et innlegg delt av Vigdis Haugland Asbjørnsen (@vigdishasbjornsen)

Veteran
Selv om hun ikke har hatt noen veldig store problemer med sin egen snart ni år gamle Tesla, som hittil har kjørt 199.000 km, så jobber hun meget aktivt for å hjelpe de Tesla-eierne som opplever utfordringer. Hun er også enormt imponert over Teslas oppgraderinger, som jo faktisk har gjort bilen ny hver eneste gang. Med så gammel bil hun nå har, er det mange ting bilen ikke kan motta av nyheter og oppdateringer, men å bytte ut bilen sin i en nyere modell, det er ikke et tema. Da må det bli en ny Tesla – i tillegg til den gamle.

– Jeg hjelper gjerne TOCNs medlemmer og Tesla-eiere med det meste, og lading har jeg fått god innsikt i etter hvert. Det er utrolig givende å kunne være med i en interesseorganisasjon som arbeider for medlemmene sine, både når det gjelder medlemsfordeler hos samarbeidspartnere, lage arrangementer som egne Tesla-treff, vintertreff med isbanekjøring, og samarbeid med KNA og racerbanekjøring.

Godt samarbeid
TOCN har et godt forhold til Tesla-Norge hvor vi har muligheten til å uttrykke både medlemmenes bekymring, erfaringer og tale medlemmenes sak, og i tillegg invitere til spesielle medlemssamlinger og superladeråpninger. Alt dette og mere til er med på å gjøre et TOCN-medlemskap verdifullt for alle Tesla-eiere, mener Vigdis. Hun forteller at TOCN har blitt godt kjent med andre Tesla-klubber over hele verden, og er med på å bygge opp et godt nettverk. Invitasjoner ligger allerede klare til Tesla-dager både i Frankrike og Østerrike, og det neste store arrangementet er verdensarrangementet Tesla Camper Day i juni (påmeldingsfrist 12. mai 2022).

Tesla Owners Club Norway er mektig imponert over Vigdis Haugland Asbjørnsens helhjertede innsats for klubben, og gleder oss til fortsettelsen der hun nå trer inn som fungerende styreleder frem mot årsmøtet i juni.

Tekst: Vigdis Margrethe Løver
Foto: Privat

Share:

DISKUSJONER — Ingen svar ennå