Gøy med isbanekjøring for syvende gang

Den første helgen i mars, inntok 92 Teslaer Tisleifjordens flotte isbaner i to dager for å lære seg gode teknikker på glatt føre. Moro med slik læring, og veldig nyttig for hele gjengen. I tillegg til rundløypene hadde instruktørene rigget istand et par konkrete manøvre/øvelser.

I syv år har Tesla Owners Club Norway invitert klubbens medlemmer til å ta en tur opp på Golsfjellet, for å teste ut Teslaenes egenskaper på glatt føre. På årets Vintertreff (fredag 3. og lørdag 4. mars 2023), var to lange baner satt av kun til Tesla-kjøring, og fire dyktige instruktører tok jobben med å instruere.

Isbane med en vakker utsikt. Foto: Terje Førsund

Det var mange som måtte justere setet og rattet riktig for å få maks uttelling, når bremsepedalen skulle i bunnen og rattutslagene kontrolleres. Unnamanøvrering krever mye av sjåføren. Det å bremse med full kraft, for så å svinge unna for en plutselig hindring i veien på glatt føre, er veldig viktig å gjøre riktig. En annen øvelse det ble trent på, var det å holde god fart i skarp sving til bilen selv ordnet opp med oppbremsing.

Utlendinger tok turen
I år var det også storfint besøk langveisfra, ikke bare fra våre naboland Sverige og Finland, men også fra Tyskland kom det ivrige Tesla-eiere som ville lære litt om å kjøre på vinterføre. Hele fire andre TOC-klubber var representert (Bavaria, Finland, West Sweden og Ireland).

Visepresidenten i den irske Tesla-klubben, fløy inn til Gardermoen, og ble plukket opp der. Selv om det sjeldent er snø og is på veiene i Irland, så er ny lærdom viktig å få med som som sjåfør. Den ene av de to tyske bilene kom hele veien fra München og var med de lengst kjørende denne gangen. De startet å kjøre allerede onsdag morgen i femtiden før treffet, men fikk da til gjengjeld med seg kjøring både fredag og lørdag.

Medlemsrabatter
Også klubbens to store samarbeidspartnere innen utstyr til Teslaer, Bilkomponenter og BeGood, var til stede denne helgen. De hadde med seg litt av hvert av de varene som for tiden er mest populære, som eksempelvis LED-bar. Det ble mange diskusjoner rundt deres to stander i løpet av helgen.

Bilkomponenter hadde med seg flere av sine mest populære salgsvarer. Foto: Roger Kolbu

BeGood kunne vise fram en rekke produkter fra deres portefølje. Foto: Roger Kolbu

Sosialt i biblioteket
Slitne etter lange dager, inntok mange av deltakerne Storefjell hotell, for deilig mat og sosialt samvær om kvelden. Praten gikk løst, og det var selvsagt mye snakk om kjøringen, tipsene fra instruktørene, opplevelsene og de nye Plaid’ene. 

Inne i stuene foran peisen satt også Bjarne Veien fra Trøndelag og hygget seg om kvelden sammen med alle de andre, og her han ble litt nøyere intervjuet av TOCN. Det var nemlig aller første gang han deltok på et slikt glattkjøringsopplegg med sin helt nye Model Y. Eller «MR Y», som det står på det personlige bilskiltet.

På langtur
– Jeg kjørte fra Trondheim til Gol, en tur som tok rundt 8 timer inkludert lading. Lang tur for noen kanskje, men jeg syntes dette flotte opplegget TOCN arrangerte denne helgen var vel verd å få med seg. Et utrolig lærerikt opplegg jeg mer enn gjerne anbefaler videre, fortalte Bjarne Veien. Han kjørte hele veien på piggfrie vinterdekk og benyttet seg av anledningen til å prøve piggdekkene Dekkmann hadde med seg som var spesialtilpasset Model Y.

Dekkmann kunne for øvrig by på både piggfrie og piggdekk til alle Tesla-modellene, og det tok bare noen minutter å skifte dekk for de trenende teknikerne som var med. 

Dekkmann

Hos Dekkmann kunne man prøve andre, nye dekk. Foto: Terje Førsund

Nye opplevelser med pigg
– Det var helt annerledes å kjøre med piggdekk enn å kjøre piggfritt, for bilen satt mye bedre på den meget glatte isbanen, så jeg kommer til å handle inn nye vinterdekk med pigg før neste sesong. Det er mye tryggere å kjøre med pigg, mente Bjarne Veien. Og det er det nok ganske mange flere som mener, etter å ha utført testkjøringene.

At banene på Tisleifjorden var ekstremt glatte, var det ganske mange som opplevde i løpet av helgen. Men det var bare «trygge» utforkjøringer rundt på banene, og ingen alvorlige skader verken på personer eller biler.

Moro under ansvar
– Isen på Tisleifjorden er ikke en lekeplass, men det er som alltid viktig å kombinere matnyttig læring med litt moro. TOCN som arrangør ønsker ikke at det skal skje noe, verken med biler eller mennesker. Det å kunne lære sin egen bil å kjenne og vite mer om hva en kan gjøre når det glipper ser vi på som en viktig grunn til at vi fortsetter å arrangere disse treffene. Arrangementet er kostbart, og det blir stadig dyrere å leie banene, sier president i klubben, Vigdis Haugland Asbjørnsen. Hun kom selv med ny bil i år, og den oppførte seg annerledes enn forventet. Det var derfor svært god lærdom å prøve seg på øvelsene.

I år leide TOCN to store rundeløyper. Foto: Magnus Dahl Hegge

Banene på Tisleifjorden er å regne som vanlige veier hvor veitrafikkloven og vanlige fartsbegrensninger gjelder. Det er ingen fartsetapper og helt uten konkurranser av noe slag, men gøy er det allikevel. Det kan alle de 132 deltakerne på banen skrive under på.

TOCN gleder seg allerede til neste års vinteropplevelse sammen med «icedrive» som medarrangør. Det blir nok rundt første helg i mars neste år også!

Tekst: Frilansjournalist Vigdis Margrethe Løver
Bilder: Vigdis Margrethe Løver, Magnus Dahl Hegge, Erik Sundheim, Terje Førsund, Roger Kolbu.


Foto: Erik Sundheim

5 meters avstand mellom bilene, var instruktørens ufravikelige krav. Foto: Vigdis Margrethe Løver

Varm lunsj på lørdag var velkomment. Foto: Vigdis Margrethe Løver

Storefjell stilte opp med varme pølser. Foto: Vigdis Margrethe Løver

TOCN fikk låne Tesla sin ladehenger, det var effektivt! Foto: Terje Førsund

Lang lang rekke

Lang, lang rekke. Foto: Terje Førsund

Marcusbil

Marcusbil deltok med TM3P, Model S LR og Plaid. Foto: Terje Førsund

Model 3P

Dem med Trackmode hadde nok mest moro! Foto: Terje Førsund

Pertti fra Finland koste seg stort. Foto: Terje Førsund

Plaid

Noen av svenskene kom med Plaid – og telt på taket! Foto: Terje Førsund

Praktisk med myke brøytekanter 🙂 Foto: Terje Førsund

Første «kolonne» på plass ved innkjøringen til isbanene. Foto: Roger Kolbu

Morten-Christian Bernson fra TOCN-styret tok i mot og informerte førerne om hvor de skulle kjøre inn på isen. Foto: Roger Kolbu

Styremedlem Vigdis Margrethe Løver hadde merket sin bil ekstra godt med TOCNs 10 års-jubileumsmerke. Foto: Roger Kolbu

Depot og øvingsbaner lå midt inne i løypa. Foto: Roger Kolbu

Share:

DISKUSJONER — 2 svar

Beklager, men kommentering er deaktivert.